Veszélyes lehet a rosszul telepakolt kocsi!
- 12 szabály, amit célszerű lenne figyelembe venni, amikor a családi nyaralás előtt telepakoljuk az autónkat.
- Nem mindegy, hogy mit hova teszünk az autóban – jelentősen megváltozhat a jármű stabilitása.
- Kínos és meglehetősen költséges meglepetéseket okozhatnak a tetőcsomagtartón szállított kerékpárok.
- A lakóbusz nem személygépkocsi, senki ne próbáljon meg vele úgy közlekedni, ahogy a saját autójával szokott!
Talán a legnagyobb kihívások egyike a nyaralni induló családok számára, hogy mit vigyenek magukkal az egy-két hetes vakációra, mi az, ami nélkülözhetetlen a gondtalan pihenéshez. Mindenkinek vannak kedvenc dolgai, amikhez ragaszkodna, hamar megtelik még a legnagyobb családi egyterű is. És amikor már indulnának, előkerül még valami, amit „valahova még be kellene préselni”.
Ismerős a helyzet?
Valahogy mindig minden belefér az autóba. Csak ritkán vetődik fel azonban a kérdés, hogy valójában mennyi holmi szállítható biztonságosan az autóban? És a hangsúly most azon van, hogy „biztonságosan”.
Ön tudja, hogy mennyi holmit lehet biztonságosan elhelyezni az autójában?
Sokan addig pakolják a csomagtartót, amíg még, ha nehezen is, de éppen be tudják csukni az ajtaját. Ugyanezt az eljárást követik a tetőcsomagtartónál, pedig ott még inkább kellene ügyelni a súlyra, és ami már ott sem fér el, annak az utastérben keresnek helyet, a kalaptartón, az utasok lába előtt-alatt, bárhol, ahová még be lehet tuszkolni.
Sokan inkább feláldozzák a kényelmes utazást semmint, hogy bármit is otthon hagyjanak, amiről azt gondolják nélkülözhetetlen a gondtalan pihenéshez.
Nemhogy az autó forgalmi engedélyében feltüntetett össztömegére nincsenek tekintettel a legtöbben, a biztonsággal sem igen törődnek. Mentségükre legyen mondva, ezen a téren a KRESZ inkább megmosolyogtató, mint betartható szabályokat sorol. Csak kevés család utazhatna együtt, egy autóval nyaralni, ha betűre betartják a kissé már avítt rendelet áruszállításra vonatkozó (47.§) paragrafusának előírásait. A KRESZ szerint ugyanis „járművet megterhelni oly mértékig szabad, hogy össztömege a megengedett legnagyobb össztömeget ne haladja meg”. Eddig világos és érthető. De, ami ez után jön!
„Olyan gépjárművön, amelynek teherbírását csak a szállítható személyek számával határozták meg, személyenként 10 kilogramm rakomány is szállítható. Ha az ilyen járművel a megengedettnél kevesebb személyt szállítanak, a rakomány súlya annyiszor 68 kilogrammal növelhető, amennyivel a szállított személyek száma a szállítható személyek számánál kevesebb”.
Két felnőtt és két kamasz gyerek esetén a 68 kilós testtömeg-átlag már önmagában is nehezen teljesíthető követelmény egy olyan országban, ahol a lakosság kétharmada túlsúlyos vagy erősen elhízott. Nyaralás idején a személyenként tízkilós csomagokat pedig inkább már ne is említsük…
Bár a személygépkocsi-vezetőknek nem kell tengelysúly-ellenőrzéstől tartaniuk az utakon, azért nem árt komolyan venni a szabályokat és nem túlterhelni a végtelenségig a családi autót. Nemcsak a vonatkozó szabályok miatt (amiket egy baleset esetén azért a hatóság vagy a biztosító felróhat), hanem az autó élettartamára tekintettel sem.
A túlterhelt autó többet fogyaszt, hamarabb tönkremegy a futóműve, gyorsabban kopik a fékje. Azonban az utasok – és a többi közlekedő – biztonsága miatt is fontos, hogy kellő körültekintéssel pakolják meg a család autóját, amikor nyaralni indulnak. A túlterhelt, főleg a rosszul megpakolt autó menettulajdonságai (úttartás, kormányozhatóság, gyorsulás és fékút) jelentősen megváltozhatnak.
Erdei Péter közlekedési szakértő szerint fontos lenne, hogy a családok tudatosan helyezzék el csomagjaikat autójukban. Ez nemcsak azt jelenti, hogy lehetőleg ne lépjék túl súlyban a járműnek a forgalmi engedélyben feltüntetett maximális terhelhetőségét, hanem azt is, hogy a különböző csomagokat és holmikat kellő körültekintéssel helyezzék el az autó szállításra szolgáló vagy arra is alkalmas területein.
12 szabály, amiket célszerű betartani a csomagok elhelyezésekor:
- Addig egyetlen bőröndöt vagy táskát se pakoljon be az autóba, amíg nem tudja pontosan mennyi holmit kívánnak magukkal vinni az útra. Ha egy kupacban van minden, nemcsak a bepakolandó holmik helyét és sorrendjét lesz könnyebb később megtalálni, az is hamarabb kiderül, ha valami felesleges is az „ezt is vigyük el” csomagba került.
- A nehéz bőröndöket mindig a csomagtartóba és legalulra tegyék. Azokra mehetnek a könnyebb táskák és a kisebb csomagok, végül a leginkább sérülékenyebb dolgokat tegyék a csomagtartóban a felső sorba. Erre nemcsak azért van szükség, hogy a nehéz csomagok ne tegyen tönkre a kisebbekben szállított holmikat, hanem azért is, sőt, elsősorban azért, hogy a nehéz csomagok ne emeljék meg az autó súlypontját.
- Fontos a csomagtartóban elhelyezett csomagokat rögzíteni. Erre a célra a mai autókban már számos megoldást kialakítottak. Ezeket akkor is célszerű használni, ha a csomagtartót telepakolták. Egy pokróccal, pár cipővel aligha lehet ugyanolyan stabilan rögzíteni a csomagokat, mint egy hevederrel. (A csomagtartóban szállított holmikat nem azért kell rögzíteni, mert, ha egy hirtelen fékezésnél elmozdulnak, jelentősen megváltozna az autó viselkedése. Pszichológiai oka van annak, hogy a szakember a zárt csomagtérben lévő csomagok rögzítését is javasolja. Ha út közben a sofőr hirtelen erős fékezésre kényszerül vagy hirtelen ki kell kerülnie valamit, a sofőr tudatalattijában megszólal a vészharang, hogy „jaj, vajon a csomagtartóban nem sérült-e meg valami…” Az aggadósabbak a következő pihenőhelyen meg is állnak és ellenőrzik, hogy minden rendben van-e a csomagtartóban, de addig is a figyelmük el-elkalandozhat emiatt, ami vezetés közben nem sok jóval kecsegtet).
- A tetőcsomagtartóra soha ne pakoljanak nehéz holmikat. 20 kilónál nagyobb súlyt nem tanácsos oda pakolni. Ez ügyben különösen célszerű meghallgatni a szakemberek véleményét. A magasban (az autó tetején) elhelyezett nagy súly már jelentősen befolyásolhatja az autó menettulajdonságait. A biztonságos közlekedés szempontjából szerencsésebb, ha a tetőcsomagtartóra szerelt boxban helyezik el azokat a holmikat, amiket ott szállítanának. A boxnak kisebb a légellenállása, mint amikor gumópókkal vagy hevederrel rögzített bőröndöket pakolnak a tetőcsomagtartóra, ráadásul a doboz megvédi a csomagokat a napsütéstől, az esőtől, és mivel zárható, ha rövid időre elhagyjuk a kocsit, a tolvajoktól is. Arról azonban kérdezzék meg a szervizben vagy az üzletben, a kölcsönzőben a szakembereket, hogy az önök autójára milyen boxot lehet vagy szabad felszerelni, és hogy abban mekkora súlyt szállíthatnak biztonságosan!
- Sokan az utastérben szállítják azokat a holmikat, nagyobb táskákat is, amik már se a csomagtartóba, se a tetőcsomagtartón nem férnek el. Fontos, hogy ezeket a holmikat is rögzíteni kell. Például a hátsó ülésen utazók közé tett hűtőtáskát a középső biztonsági övvel rögzíthetjük. Fontos, hogy a kalap-tartón ne szállítsunk semmit, ami egy hirtelen fékezéskor elszabadulva balesetet okozhatna. Márpedig egy palack víz is igen súlyos sérüléseket okozhat, ha a sofőr kényszerűségből nyom egy satuféket…
- Körültekintést igényel a kerékpárok szállítása is. A kerékpárok mérete is száma is befolyásolja, hogy a tetőcsomagtartón vagy a csomagtartó ajtóra, illetve a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítóban viszi magával a család a kerékpárjait. Mindenek vannak előnyei és hátrányai. A tetőcsomagtartó a legproblémásabb, az rontja a leginkább az autó stabilitását. Bár az is igaz, hogy mire felpakol valaki három-négy biciklit a kocsi tetejére, kellőképpen rögzül a tudatában, hogy miért kell neki a szokásosnál óvatosabban vezetnie. A másik két megoldás esetén az szokott gondot okozni, hogy miután felpakolták a kerékpárokat a csomagtartó és a benne lévő holmik elérhetetlenné válnak.
- A tetőre helyezett csomagok jelentősen megváltoztathatják a jármű stabilitását, kormányozhatóságát, mivel erősen befolyásolják a jármű dőlését. Amennyiben hirtelen ki kell kerülni valamit, az első kormánymozdulat még nem okoz problémát, ám amikor a sofőr megpróbálja egyenesbe kormányozni a járművét, az autó nem úgy fog viselkedni, ahogy várja és megszokta. Nem véletlen, hogy minden közlekedésbiztonsági szakértő fokozott óvatosságra kéri a jelentősen megterhelt autóval utazókat. Ha két-három vagy több bicikli van a tetőn, senki ne próbáljon 130-cal hajtani a sztrádán!
- Volt már példa arra is, hogy a sofőr nem gondolt bele abba, hogy milyen magas lett az autója a tetőn szállított kerékpárok miatt és lendületből behajtott a szálloda mélygarázsába. Drága lecke volt a nem kellő előrelátásból. Olykor bizony a személygépkocsit vezetők számára is értelmet nyernek a magasságkorlátozásra figyelmeztető táblák!
- Nagy családok könnyű utánfutót bérelnek és a csomagok egy részét, vagy éppen a kerékpárjaikat azon viszik magukkal. Fontos tudni, hogy kizárólag a 750 kilogramm össztömegű (vagy ennél kisebb) utánfutó vezethető „B” kategóriás jogosítvánnyal. Aki még soha nem vontatott utánfutót, gyakoroljon mielőtt útnak indul. Az ilyen pótkocsikat jellemzően ráfutófékkel hozzák forgalomba, vagy legalábbis a kölcsönzőkben azt mondják a bérlőknek. Meglehet ők is így tudják. Többnyire már csak menetközben derül ki, hogy a fék mégsem olyan, mégsem úgy működik, mint ígérték. A sofőr nyomja a féket, a járműszerelvénye azonban csak nem akar lassulni úgy ahogy kellene, és máris meg van a baj. Nem véletlen persze, hogy utánfutóval autópályán csak 80, lakott területen kívül 70, lakott területen belül 50 km/h maximális sebességgel szabad közlekedni!
- A lakóbusz nem személygépkocsi, még akkor sem, ha az össztömege nem haladja meg a 3500 kilót, s ilyetén „B” kategóriás jogosítvánnyal is vezethető. Mielőtt bárki is hosszabb útra indulna egy bérelt lakóbusszal, vegye figyelembe, hogy a mai autók zömének az össztömege a harmada egy lakóbuszénak. Egyszerűbben fogalmazva: a lakóbusz szélessége, hosszúsága, magassága és tömege is jóval nagyobb annál, mint amihez a sofőr hozzászokott.
- A KRESZ előírja: A gépkocsi hátsó részéhez rögzített rakományt úgy kell elhelyezni, hogy a gépkocsi hátsó részén elhelyezett világító és fényjelző berendezések és a rendszámtábla látható legyen, a gépkocsi hossztengelye irányában hátrafelé legfeljebb 1 m-re, oldal irányban legfeljebb 0,4 m-re nyúljon ki, a rakomány szélessége 2,5 m-t ne haladja meg, és a hátra felé túlnyúló tárgyat 40×40 centis piros-fehér zászlóval vagy lámpával meg kell jelölni.
- Mind az autón kívül, mind pedig az utastérben elhelyezett dolgokra igaz, hogy úgy kell azokat elhelyezni, hogy ne mozdulhassanak el, ne eshessenek le, és ne akadályozzák a sofőrt a kilátásban. Ez utóbbi meghatározás nem azt jelenti, hogy elég, ha a sofőr előre kilát a kocsiból! A szállított tárgyak nem korlátozhatják semmilyen módon a teljes kilátást!
F.Gy.A.