A Londonban bevezetett 20 mérföld/órás sebességkorlátozások csökkentették a balesetek és halálesetek számát
- Londonban a belterületi sebességkorlátozások már évtizedekkel ezelőtt megkezdődtek.
- Napjainkban a haladási sebességet 157 útszakaszon, illetve zónában 20 mérföld/órában korlátozzák.
- A Transport for London (TfL) legfrissebb vizsgálati jelentése szerint a sebességkorlátozás egyértelműen jótékony hatást gyakorolt a közlekedés biztonságára.
- A közúti balesetek száma 35%-kal, a halálozások száma 40%-kal, ezen belül a gyermek áldozatok száma a valaha regisztrált legkisebb értékre csökkent.
- A 20 mph korlátozást a városlakók jelentős része támogatja, míg az ellenzők szerint az intézkedések káros hatással vannak a termelékenységre, a városi életre, valamint a közlekedés intenzitására.
- Az objektív számok, a baleseti adatok azonban nem hazudnak, ezért a Városháza további korlátozások bevezetését tervezi a Vision Zero szemlélet jegyében.
- A pozitív közlekedésbiztonsági hatások mellett előnyként értékelik, hogy többen mellőzik napi közlekedésük során a saját gépjármű használatát, valamint az érintett zónák környezetében javult az élet minősége.
A londoni utakon bevezetett 20 mérföld/órás (32 km/h) sebességkorlátozás hatását vette nagyító alá az a vizsgálat, amely eredményét a megrendelő Transport for London (TfL) tette közzé. A lényeg röviden: annak ellenére, hogy a taxisok magukra nézve egyenesen „pusztítónak” tartják az intézkedést, az érintett útszakaszokon egyértelműen csökkent a balesetek és a halálozások száma. A TfL adatai szerint a 20 mérföld/órás (32 km/h) sebességkorlátozásokat Londonban már 1989 és 2013 között bevezették, és jelenleg 157 zónát, illetve útszakaszt érintenek ezek a korlátozások a különböző kerületekben. London belső zónájában (Central London) 2020 márciusa óta van hatályban a 20 mérföldes korlátozás.
A legfrissebb vizsgálati jelentésből kiderül, hogy három év alatt:
- a közúti balesetek száma 35%-kal csökkent,
- a közúti halálozások száma 40 %-kal (15-ről 9 főre) csökkent,
- a balesetben életét vesztett gyermekek száma 4 főről 1 főre csökkent,
- és az intézkedés elősegítette a környezetbarát közlekedési módok előre törését.
A jelentés szerzői ugyanakkor azt is elismerték, hogy a közúti balesetek száma a becslések alapján az intézkedés nélkül is kb. 12%-kal csökkent volna (a 35% helyett), továbbá nem történt érzékelhető változás a motorkerékpárosokat érintő halálos balesetek alakulásában.
Napjainkban London belterületi úthálózatának jelentős részén csökkentett sebességgel szabad haladni. A Városháza további sebességkorlátozásokra készül azon az alapon, hogy életeket menthet. A tervek összhangban vannak a jelenlegi polgármester Vision Zero elvre épülő politikájával, amelynek célja az, hogy a közúti halálozások és a súlyosan sérültek száma a lehető legnagyobb mértékben a nullához közelítsen.
A felmérések alapján a 20 mérföld/órás sebességkorlátozást a városlakók jelentős része támogatja, különösen a lakóövezetekben élők, valamint a kerékpárral közlekedők üdvözlik a mérsékelt sebességet.
Ezzel szemben az ellenzők egy része szerint az intézkedések káros hatással vannak a termelékenységre, a városi életre, valamint a közlekedés intenzitására (egy tanulmány szerint London a világ leglassúbb nagyvárosa az autósok számára), a kritizálók másik, szűkebb csoportja pedig politikai csatározások lehetőségeként kezeli a kérdést. A számok mindenesetre nem hazudnak: a sebességkorlátozások bevezetését követően érezhetően javult London közúti közlekedésének biztonsága, többen mellőzik napi közlekedésük során a saját gépjármű használatát, és az érintett zónák környezetében javult az élet minősége.
G.I.