Büntetőfékezés az Erzsébet-hídon
- Egy korábbi közlekedési afférért vett elégtételt egy BKV járat sofőrjén egy autós.
- Veszekedni kiszállt a büntetőfékező sofőr, de az nem érdekelte, hogy megsérült-e valaki.
- Akár évekre rács mögé kerülhet az önjelölt igazságosztó, ha túl jól sikerül a büntetés.
Egy átlagos keddi délután volt a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozás alatt. Az Erzsébet-hídon alig volt forgalom. A 110-es busz átlagos tempóval tartott Buda felé, amikor egy személyautó elé vágott a buszsávban, majd a sofőr hirtelen a fékre lépett.
Senki és semmi nem ment előtte, senki és semmi miatt nem kellett fékeznie, pláne hirtelen, mégis nyomott egy satuféket. Ez tisztán látszik azon a videofelvételen, amit a busz fedélzeti kamerája készített az esetről.
A buszsofőr már nem tudta megakadályozni, hogy az előtte álló autóba ütközzön.
A személygépkocsi sofőrje komolyabb sérülések nélkül megúszta a balesetet, bár ez a felvételen már nem látszik. Az esetről szóló rendőrségi tájékoztatás szerint azonban az ütközés után a sofőr kiszállt és veszekedni kezdett a buszsofőrrel.
A rövid, bár annál intenzívebb szópárbaj után aztán a büntető sofőr visszaült az autójába és elhajtott. Meg sem kérdezte, hogy akár a busz sofőrje, vagy az utasok közül bárki megsérült-e, vagy hogy nem szorul-e valaki segítségre.
Ennek még komoly következményei lehetnek. A segítségnyújtás elmulasztása minden bizonnyal súlyosító körülmény lesz a sofőr ellen indított büntetőeljárás végén.
A rendőrség a busz fedélzeti kamerájának felvétele alapján rövid időn belül azonosította a busz előtt indokolatlanul fékező sofőrt, O. Tibort. Keresték a lakásán, de akkor épp nem volt otthon, de miután megtudta, hogy már név és cím szerint keresik a rendőrök, önként jelentkezett a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztályán.
O. Tibort közúti veszélyeztetés gyanúsítottjaként hallgatták ki. Kihallgatásán a férfi elismerte a bűncselekmény elkövetését.
Úgy tudni, O. Tibor egy korábbi közlekedési afférért vett elégtételt a büntetőfékezéssel a buszsofőrön. Tehát, ami a hídon történt, ugyanolyan úgynevezett büntetőfékezés volt, mint amiből az utóbbi időben egyre többet látni az utakon, s amelyek nem ritkán súlyos, olykor halálos kimenetelű balesettel végződnek.
Nemcsak jogsértő, hanem rendkívül veszélyes is azonban, ha a forgalomban elszenvedett vélt-valós sérelméért valaki úgy akar elégtételt venni, hogy megelőzi a (szerinte) szabálytalankodó vagy csak nem kellően előzékeny járművet, beáll elé, majd nyom egy satuféket.
Lapunk is több olyan esetről beszámolt már, amikor büntetőfékezők súlyos, sőt halálos kimenetelű balesetet okoztak. Az is előfordult már sajnos, hogy egy épp arra járó vétlen motoros életébe került egy mazsola megbüntetése. [Az esetről szóló írásunk itt olvasható.]
Büntetőfékezésért általában pénzbüntetést vagy felfüggesztett szabadságvesztésre ítélik az elkövetőket, attól függően, hogy történt-e személyi sérülés, s ha igen, hányan sérültek meg és mennyire súlyosan.
A fennemlített esetben a büntetőfékező hiába védekezett azzal, hogy közvetlenül nem is az ő kocsija okozta a tragédiát (hanem az általa fékezéssel büntetett mazsoláéba rohant bele a motoros), hiába ment el ügyvédjével jogorvoslatért a Kúriáig, két év nyolc hónap börtönt kapott, amiért hirtelen fékezéssel akarta megtanítani „azt a mazsolát”, hogy ha valaki rávillog, akkor annak az útjából azonnal tűnjön el.
Azt nem sikerült kideríteni, hogy miféle főbenjáró bűnt követhetett el a 110-es busz sofőrje, amiért O. Tibor szerint bütetőfékezést érdemelt. Azonban az több, mint valószínű, hogy nem lehetett olyan súlyú, amit a bíróság jogosnak tartana.
Azonban az minden bizonnyal súlyosító körülményként esik majd latba a bíróság előtt, hogy egy busszal szemben tette, amit tett, amin többen is megsérülhettek volna, és, hogy a történtek után úgy hagyta el a helyszínt, hogy még csak meg sem kérdezte, hogy megsérült-e valaki.
F.Gy.A.