Fénysugarak az éjszakában
- Minél hosszabbak az éjszakák, annál valószínűbb, hogy a fényszórónk teljesítményére kell bíznunk magunkat, ha útnak indulunk.
- A közúti világítás terén most tör át az új technológia, a LED.
- A feladat nem változott: látni és látszani, de nem vakítani!
A járművek fényszórói kulcsfontosságúak a közúti biztonság szempontjából. Biztosítják, hogy a vezető még éjszaka vagy rossz fényviszonyok között is megfelelően lássa az utat. Azt is lehetővé teszik, hogy a járművét mások is jól lássák az úton. A mai sofőrnek már választási lehetősége van a fényszórók technológiáját illetően. A két legnépszerűbb lehetőség a halogén, vagyis az évtizedek óta népszerű hagyományos izzók, és az új autókban immár gyakran alapáron kínált LED-ek (Light-Emitting Diode) használata – tette közzé az Autolist.com.
Az utakon futó járművek többségét szabványos halogén lámpával szerelték fel, azonban a LED-es fényszórók erős, fehérebb fénye kezdi elhalványítani a halogén népszerűségét. De tényleg jobbak-e a LED-ek, mint a halogén fényszórók?
A LED erős fehér fényű világító eszköz. Látszólag még a nappali fény sem annyira fehér, mint a LED. Valójában számít ez? A fényvisszaadás szempontjából igen. A LED-ek jobban segítik az úttest és a jelzések észlelését, mivel erősebb fényt bocsátanak ki, mint a hagyományos lámpák. Ráadásul a LED-es fényszórók szélesebb szögben világítják be az úttestet, így a vezető könnyebben észre veheti, hogy mi van a környezetében. Ezzel szemben a halogén izzók enyhén sárgás árnyalatú fényüket leginkább közvetlenül a jármű elé vetítik.
A LED-lámpák legnagyobb előnye az átlagos vezető számára az éjszakai látás jelentős javulása. Aki nem szeret éjszaka vezetni, mert romlott a szeme, ilyen világításra lehet szüksége, hogy visszanyerje éjszakai vezetési képességeit.
A lefedettség és a fényerő a LED-lámpák két fontos erénye. A gyártók szerint minden LED több mint 200 százalékkal több fényt és ötször hosszabb élettartamot biztosít. Ha egy kanyargós úton vad tűnik elő, a LED-lámpák szélesebb fénypászmájában előbb észlelhető, és így több reakcióidőt biztosít a volán mögött ülőnek. A LED világítótestek emellett kevesebb energiát fogyasztanak, ezért szerény mértékű csökkenést tapasztalhatnak az üzemanyag-fogyasztásban az ilyen fényszórókkal felszerelt járműveknél.
Ami a költségeket illeti, ha cserére kerül sor, sokkal magasabb számlával kell számolni, mint a halogén izzók esetében. Persze a költségek nagymértékben függnek az autó márkájától. Például egy BMW esetében közel ezer dollárba kerül egy világítótest, és ezután jön a beszerelés. Nem szokatlan, hogy a LED-es fényszórók javítási számlája több mint kétezer dollárt tesz ki.
Az utakon közlekedő legtöbb járműben ma is halogén izzók dolgoznak. Működésük egyszerű, olcsó, könnyen cserélhetők és univerzálisak. Az autós akár maga is kicserélheti a kiégett izzóját. Hátrányuk, hogy átlagosan legfeljebb 800 üzemórára vannak hitelesítve, és meglehetősen érzékenyek.
Ha az ipar fejlődési irányát nézzük, akkor belátható, hogy előbb vagy utóbb a LED-es világítás átveszi az uralmat az utakon. De örüljünk-e ennek? Az persze mindenkinek jó, ha a gépkocsik világítása korszerűbb lesz, egyre többen látnak egyre jobban, és hoznak megalapozottabb döntéseket rossz látási viszonyok között is. Csakhogy Magyarországon élünk, ahol a közösségért érzett felelősség vállalása nem éppen általános gyakorlat. Ha választani kell, hogy én lássak-e jobban, vagy az, aki velem szemben autózik a másik sávban, nem sokat gondolkodunk. És ha nagyobb teljesítménnyel világít a fényszóró, akkor erősebben szúr majd bele a másik sofőr szemébe a rosszul beállított fénycsóva.
A modern technológia persze erre is kínál megoldást: a LED-matrix lámpák érzékelik a szemből érkezőket és kitakarják azokat a fénysugarakat, amelyek zavarók lehetnek közlekedésbiztonsági szempontból. Azonban az a gyanúm, hogy még évtizedekig róják az utakat azok a járművek, amelyek világítása hagyományos, és az üzembentartó gondosságán múlik, hogy jól állították-e be a fénycsóvát. Ebben bizony nem ártana némi hatósági szigor érvényesítése.
N.V.