Fűthető biztonsági öv? Igen, már ilyen is van!
- A német ZF – mint a világ egyik legnagyobb autóipari beszállító cége – a napokban mutatta be a fűthető biztonsági övet.
- Az innovatív újdonság testközelben biztosítja a melegség érzetét, két perc melegszik fel mínusz 5 fokról plusz 40 fokra.
- Az integrált fűtőszálaknak köszönhetően az öv használata jelentős energia-megtakarítást is eredményez, a kényelmi funkciók csorbulása nélkül.
- A fűthető hevederek – a kormány- és ülésfűtéssel együtt – akár 15%-kal is megnövelhetik az elektromos gépkocsik hatótávolságát.
- Az innovációnak fontos biztonsági előnyei is vannak: nincs szükség az autóban vastag téli ruházatra, így az öv jobban illeszkedik az emberi testhez, ezáltal magasabb fokú védelmet nyújt baleset bekövetkezése esetén.
Mi az egyik első dolga a sofőrnek, amikor télen beül az autóba? Bekapcsolni az ülésfűtést – már ha az autó felszereltsége ezt lehetővé teszi. Az ülőfelületet és a háttámlát egyaránt kellemesen melegítő integrált ülésfűtést először 1966-ban mutatták be egy Cadillac DeVille luxusautóban, és ez a technikai megoldás ma már a kiskategóriás személygépkocsikban is elérhető. A prémiumgyártók csakhamar tovább léptek, és egy ideje fűtött középső kartámlákat is kínálnak modelljeikhez. Miért? Egyrészt, mert van rá kereslet. Másrészt pedig a testközeli meleg jóval kellemesebb, komfortosabb, és gyorsabban is érvényesül, mint a zajosabb légkondicionáló, vagy a ventillátoros fűtés. A friedrichshafeni székhelyű ZF cég –, amely a Bosch és a Continental mellett egyike a világ legnagyobb autóipari beszállítóinak – most egy lépéssel még tovább ment, és kifejlesztette az első fűthető biztonsági övet. Elsősorban az elektromos meghajtású gépkocsikba szánják.
(a cikkben alkalmazott valamennyi fotó készítője a ZF)
A megoldás lényege, hogy négy „ostyavékonyságú”, 0,4 mm átmérőjű fém fűtőszálat integrálnak a hevederbe, melyek segítségével a biztonsági öv két perc alatt plusz 36-40 fokra melegszik fel – akár mínusz 5 fokos hőmérsékletben is. A fűtőszálak 1,43 m hosszú felületen és 33 mm szélességben kellemes, egyenletes meleget biztosítanak az öv viselője számára. A fűthető öv ugyanolyan viseleti kényelmet nyújt, mint a normál biztonsági öv, és az 1,3 milliméteres hevedervastagság alig tér el az 1958-ban szabadalmazott elődétől. A felületes szemlélődő valószínűleg észre sem veszi a különbséget a hagyományos és a fűthető övek között, a hevederben rejtőző fémszálakat ugyanis csak alaposabb szemügyre vétel esetén lehet észlelni.
A fűthető biztonsági öv másik fontos tulajdonsága, hogy jelentős energia-megtakarítást eredményez. Ezért különösen hasznos lehet az elektromos meghajtású gépkocsik számára, melyek fűtési energiája teljes mértékben az akkumulátorból származik, így a fűtés működtetése egyértelműen a hatótávolság rovására megy. A ZF cég szerint az úgynevezett kontaktfűtők, azaz a fűtött kormánykerék (energiafogyasztás kb. 50 watt), az ülésfűtések (kb. 100 watt) és a fűthető biztonsági öv (kb. 70 watt) sokkal energiatakarékosabban működnek. Az intelligens hálózatba kapcsolt egységek jelentősen csökkentik az energiafogyasztást a komfort és a kényelem csökkenése nélkül. A kontaktfűtők használatával az e-autók esetében akár 15 százalékos hatótávolság növekedés is elérhető.
További extra „mellékhatás” a személyi biztonság növelése. Az öv, mint passzív biztonsági eszköz csak akkor működik tökéletesen, amennyiben szorosan illeszkedik az emberi testhez. A fűtött hevederek arra ösztönzik a sofőrt és az utasokat, hogy a téli hideg ellenére vastag kabát nélkül üljenek a gépkocsiba. Így a szabályosan becsatolt öv egy esetleges baleset bekövetkezésekor a vastag ruházat zavarása nélkül tudja ellátni biztonsági, életet védő feladatát.
A fűthető biztonsági öv világpremierjét nemrég tartották Las Vegasban, a 2023. január 05 és 08. között megtartott International CES high-tech szakkiállításon. A CES a világ legbefolyásosabb technológiai eseményének számít, mint az áttörő technológiák és a globális hatású innovációk egyik fő próbatere. A megoldás nagy sikert aratott, és jelentős érdeklődés mutatkozik iránta. A ZF szerint a fűthető hevederek fejlesztése készen áll a sorozatgyártásra. Néhány gyártóval a tárgyalások már folyamatban vannak, de a projekt megvalósításához szükséges idő ismeretében a cég vezetői úgy nyilatkoznak, hogy a termék piaci bevezetésére legkorábban 2025-ben lehet számítani. Addig pedig mindenkinek meg kell elégednie a légkondicionálóval és a hagyományos ventillátoros fűtéssel – amit jó esetben az ülés- és kormányfűtés egészít ki.
G.I.