Ha gondolja, Ön is kibabrálhat a rendőrséggel!

  • Egy úgymond „szabálytalanul traffipaxozó” rendőrautótól hangos a közösségi média.
  • A közlekedési szakjogász szerint két KRESZ-szabályt is megsértettek a somogyi a rendőrök.
  • Szerintük viszont szabályosan jártak el, ezért semmi féle eljárás nem indult a kollégáik ellen.
  • Ha Ön is úgy gondolja, ez csak pénzbehajtás, toljon ki a rendszerrel: Ne hajtson gyorsan!

Forrás: atv.hu

„Szakmailag talán lehetne vitatkozni a sebességmérés helyének, módjának a kiválasztásáról és a végrehajtás mikéntjéről, de a kollégák semmiféle szabálysértést nem követtek el”, mondta egyik névtelenséget kérő rendőrségi forrásunk arra a videófelvételre reagálva, amit a hétvégén több autós is megörökített fedélzeti kamerájával a 67-es úton, ahol egy felüljárónak majdnem a közepén állította fel háromlábú sebességmérőjét a rendőrség.

Az ATV Híradójában is bemutatott felvételt előzőleg több autós is feltöltötte a világhálóra azzal a kérdéssel, hogy „A rendőrségnek már mindent szabad?”. Sokan vélték ugyanis úgy, hogy a rendőrautó az adott helyen veszélyeztette a közlekedésbiztonságot.

Ezekhez a véleményekhez csatlakozott a televíziónak nyilatkozó közlekedési szakjogász, Nagy László is, aki szerint a sebességmérőt jó helyen és szabályosan állították fel ugyan a rendőrök, a rendőrautó sofőrje azonban szerinte legalább két közlekedési szabályt is megsértett.

„Egyrészt, hídon nem szabad megállni, másrészt, a záróvonal és a jármű között legalább három méter távolságot kell hagyni”, szögezte le Nagy László, aki azt elismerte, hogy a rendőrség a forgalomellenőrzés közben ezt a tilalmat megszegheti, de, mint fogalmazott, még ez esetben sem akadályozhatja indokolatlan mértékben sem a gyalogos- sem a járműforgalmat”.

A felvételen tisztán látszik, hogy a rendőrautó jókora darabot elfoglal a sávból a felüljárón, ráadásul egy olyan szakaszon, ahol mindkét irányból záróvonal tiltja az előzést. A témához a világhálón hozzászóló autósok közül többen azt is megjegyezték, hogy a kanyarok miatt az adott szakaszon az út beláthatóságát is jelentősen csökkenti a rendőrautó, emiatt – amíg a sebességmérés tartott – veszélyes lehetett ott előzni.

Néhányan megjegyezték, hogy szerintük éppenséggel akár jobban is lehúzódhatott volna az út szélére a rendőrautó.

A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság közleményben reagált a felvetésekre. Eszerint „A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság az ellenőrzés helyének kiválasztásakor ebben az esetben is figyelt arra, hogy a közlekedési szabályok maradéktalan betartása mellett az eszköz ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát”.

Arra, hogy a rendőrautó szerintük veszélyeztette-e a közlekedés biztonságát nem tértek ki.

A közösségi médiában az eset kapcsán sokan feltették a régi lemezt, hogy „milyen az már, hogy a rendőrség lesből fotózza az autósokat” és, hogy „ez az egész nem más, mint egyszerű pénzbehajtás”.

Bár a rendőrség felső vezetése is etikátlannak tartja a sebességmérést az olyan helyeken, ahol azt az autósok formailag jogosan tarthatnák nettó pénzbehajtásnak – például frissen felújított útszakaszokon kint felejtett sebességkorlátozó táblák mögött [erre korábban külön is kitért lapunknak adott interjújában Halmosi Zsolt vezérőrnagy, az országos rendőrfőkapitány közrendvédelmi helyettese – az interjú itt olvasható] – ebben még csak nem is erről van szó.

A 67-es úton a rendőrautó nem lesből mért sebességet, a legtöbbeknek épp az volt vele a bajuk, hogy szerintük túlságosan is szem előtt volt, már-már akadályozta, veszélyeztette a forgalmat.

Kétségtelen, a sebességmérő mögött várakozó autó sávváltásra, és ilyetén a záróvonal átlépésére kényszeríti a rendőrautó mögül érkezőket. Az általunk megkérdezett rendőrök szerint azonban, ha a szembe jövők sávjában közlekedők nem lépik jelentősen túl a megengedett maximális sebesség határát, akkor a rendőrautó kikerülése semmiféle veszélyt nem jelent sem a kikerülő, sem a vele szembe közlekedő autók számára.

A „pénzbehajtási vádakkal” kapcsolatban pedig több általunk korábban többször megkérdezett közlekedésbiztonsági szakértőhöz, rendőrhöz és sok-sok autóshoz csatlakozva annyit mondhatunk: mindenkinek meg van a lehetősége arra, hogy kibabráljon a rendőrökkel és rajtuk keresztül az államkasszával. Egy huncut vasat se tud ugyanis a rendőrség elvenni gyorshajtás címén attól, aki betartja a megengedett maximális sebességet. Akár nyíltan traffipaxozik a rendőrség, akár elbújva, a szabálykövető autósokat nem fogják tudni megbírságolni!

Arra ugyanakkor senki ne számítson, hogy az ilyen és hasonló esetek kapcsán a rendőrség majd megint előre szól, hogy pontosan hol és mikor méri a közlekedők sebességét. Évekig ez volt a gyakorlat és mi lett a vége: az addig folyamatos javulást mutató baleseti statisztika újra romlani kezdett!

Magyarországon jelenleg minden harmadik közlekedési baleseti haláleset a gyorshajtással hozható összefüggésbe. S amíg az utakon a sebesség helytelen megválasztása az első számú baleseti ok, senki ne remélje, hogy a rendőrség változtat a jelenleg „traffipaxozási gyakorlatán”.

F.Gy.A.