Halványzöld volt?

  • A lámpa már zöld jelzést adott a keresztező forgalomnak, négyen mégis áthajtottak még.
  • A vádlottnak már méterekkel a kereszteződés előtt meg kellett volna állnia, a zebra előtt.
  • A felvétel elgondolkodtató: Szabad-e komolyan venni a közlekedésben a bizalmit elvet?

Büntetőjogilag a helyzet egyértelmű, bárki láthatja, elemezheti miután a Fővárosi Főügyészség közzétette a térfigyelő kamerák felvételeit a 2020 május 22-én reggel a József körút és az Üllői út kereszteződésében történt balesetről. [A felvétel itt megtekinthető.]

A 42 éves sofőr ment a többiekkel. Előtte még három autónak sikerült áthajtania a többször több sávos kereszteződésen, akár azt is gondolhatta, ha ők átértek, még neki is sikerülni fog. Végül is, amikor behajtott a kereszteződésbe, még csak „halványzöld volt”, ami nem sárga, még kevésbé piros.

Pedig a képek tanúsága szerint nyilvánvaló, hogy már a hárommal előtte haladó autós sem teli zöldön hajtott át a lámpa alatt, mert a keresztirányú forgalom már elindult, amikor behajtott a kereszteződésbe.

Ha baleset okozójának egy kis szerencséje lett volna és az útját keresztező autósor elején az első pozícióból történetesen nem egy motoros rajtolt volna el, jó eséllyel neki is sikerült volna átjutnia. De így esélye sem volt. Már a közvetlen előtte haladó autó vezetője is örülhetett, hogy nem az ő autóját kapta telibe a motoros.

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádirata szerint már sárgán világított a közlekedési lámpa, amikor a 42 éves sofőr elérte a kereszteződés előtti gyalogátkelőhely vonalát. Mire behajtott a kereszteződésbe, ott a lámpa már piros fényjelzést adott. A sofőr mégsem állt meg.

Közben a keresztirányú forgalom szabad jelzést kapott. Nyilvánvaló okokból a motoros az autókénál lényegesen nagyobb gyorsulásának köszönhetően jóval hamarabb érte el a kereszteződést, mint a zöld jelzésre vele együtt elinduló autók. (A képek tanúsága szerint a motoros nem kerekezett, nem túráztatta különösebben a gépét, csak nekiiramodott vele, ahogy egy motorral a városi forgalomban szokás.)

„A szabad jelzésre elinduló, álló helyzetből gyorsító sértett észlelte a kereszteződésbe tőle jobbról, szabálytalanul behajtó autót, azonban már nem tudta elkerülni a balesetet, így motorkerékpárjával a vádlotti gépkocsi elejének ütközött”, áll a Fővárosi Főügyészség közleményében.

A motoros a baleset következtében súlyos sérülést szenvedett. Eltört az egyik sípcsontja.

Az illetékes kerületi ügyészség a vádiratában arra tett indítványt, hogy közúti baleset gondatlan okozásának vétségében mondja ki bűnösnek a bíróság a balesetet okozó autó vezetőjét, és tárgyalás mellőzésével, büntetővégzéssel ítélje pénzbüntetésre, továbbá határozott időre tiltsa el a közúti járművezetéstől.

Ilyen esetekben, azaz amikor az ügyész azt indítványozza, hogy a bíróság tárgyalás mellőzésével hozzon döntést egy adott ügyben, csak a büntetés formájára tehet indítványt, annak mértékére nem. Amennyiben a pénzbüntetés összege, vagy a gépjárművezetéstől eltiltás mértéke nem elfogadható az ügyészség számára, fellebbezhet miatta, de előzetesen nem tehet indítvány egyik büntetés mértékére sem.

Okkal vetődhet fel a kérdés az olvasóban: Vajon valóban nem kerülhette el az ütközést a motoros? Egy közlekedésbiztonsági szakértő, aki a folyamatban lévő eljárásra tekintettel nem kívánta névvel kommentálni a közzétett videón látottakat, azt mondta: Amikor a motoros látta, hogy bár neki már zöld jelzést ad a lámpa, de a keresztirányból újabb és újabb járművek hajtanak a kereszteződésbe (emlékeztetőül, a közzétett videón látható, hogy miután a motor mozgásba lendült még három autó áthajtott a kereszteződésen, a vádlotté volt a negyedik), jobban járt volna, ha nem a KRESZ bizalmi elvre vonatkozó rendelkezéséből indul ki, hanem inkább a hazai valóságból, és lassít.

„Jogilag semmit nem tett, semmit nem mulasztott el, ami felróható lenne neki, mégis ő járt a legrosszabbul. A mai magyar közlekedési morálból kiindulva naivan hitte, hogy egy olyan széles és forgalmas kereszteződésbe senki nem hajt be a piroson. Tévedett. És amiatt az ő csontja tört el, egy jó ideig ő sem vezethet – legalábbis motort bizonyosan nem.

F.Gy.A.