Kirepült az utas a teherautóból

  • Egy meggondolatlan előzés után kirepült az utas a teherautóból.
  • A sofőr nem tartotta be az előzés szabályait – vádat emeltek ellene.
  • Az utas nem kötötte be magát – súlyos sérüléseket szenvedett.
  • Az övhasználat kevés kivételtől eltekintve mindenkinek kötelező.

Közúti baleset gondatlan okozásáért emelt vádat a Tatabányai Járási Ügyészség egy teherautó-sofőr ellen, amiért súlyos sérüléssel járó közlekedési balesetet okozott még tavaly februárban a Komáron-Esztergom megyei Környe külterületén. A nyomozás adatai szerint a sofőr nem tartott be az előzés szabályait.

A baleset 2019. február 4-én délután, negyed hat tájban történt Környe lakott területén kívül, a 8119-es úton. A vádlott tehergépkocsijával Tata irányába autózott, egy utas ült mellette, aki viszont nem kapcsolta be a biztonsági övét.

A balesetet az okozta, hogy a vádlott, amikor utolért egy vontatóból és félpótkocsiból álló szabályosan közlekedő járműszerelvényt, felelőtlen előzésbe kezdett. A Komárom-Esztergom Megyei Főügyészségnek a vádemelésről kiadott közleményében az áll, hogy „a forgalmi viszonyok nem tették volna lehetővé az előzést”, a sofőr mégis belevágott: áttért a szembejövők sávjába és gyorsított. Azonban egy szembe jövő autó már igencsak közel volt hozzá, ezért – elkerülendő a frontális ütközést – megpróbált gyorsan az éppen előzött járműszerelvény előtt visszatérni a saját sávjába.

Nem sikerült. Amikor a teherautó a járműszerelvény elé húzódott nekiütközött a vontatónak. Az ütközés hatására a teherautó vezetője elvesztette uralmát a járműve felett, és – minden bizonnyal a hirtelen és nem megfelelő kormánymozdulatok miatt – a teherautó megpördült és a sofőr az után már képtelen volt megakadályozni, hogy a kocsija vízelvezető árokba sodródjon, majd egy fának csapódva álljon meg.

Az ütközésnek volt azonban egy másik, súlyosabb következménye is. A teherautó utasa  az ütközés hatására kirepült az autóból és nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérüléseket szenvedett.

Közúti baleset gondatlan okozásáért a sofőrt akár egy éves szabadságvesztésre is ítélhetné a bíróság. Azonban az ügyészség a vádiratban az eset összes körülményére tekintettel azt indítványozta, hogy az ügyben illetékes Tatabányai Járásbíróság tárgyalás mellőzésével, büntetővégzésben ítélje pénzbüntetésre a gondatlan sofőrt és határozott időre tiltsa el a  járművezetéstől.

Az ilyen esetekben az autóból kirepülő utas sorsa csupán a szerencsén múlik. Ritkán, de volt már rá példa, hogy a biztonsági övét nem használó utas könnyű sérülésekkel megúszta, hogy a szélvédőn keresztül távozott az autóból. Esetünkben súlyos sérülést szenvedett. Azonban elég gyakran jóval súlyosabb következményei vannak az övhasználat hanyagolásának. Nem számít  sajnos ritkaságnak, ha egy autóból kirepülő test villanyoszlopnak, fának, kőnek vagy éppen egy szemből érkező autónak csapódik, és a nagy erejű ütközés az illető halálát okozza.

„Kirepülni az autóból” és az azzal járó halálközeli élmény már önmagában is elegendő büntetés lenne az övhasználatot mellőző autósok és/vagy az utasaik számára. Emellett azonban még egy szabálysértési bírság is kinézhet a biztonsági övet nem használóknak. A biztonsági övet ugyanis mindenkinek használnia kell!

  • Az autók passzív biztonsági elemeit ugyanis úgy alakították ki, hogy számoltak a biztonsági öv utast-visszatartó erejével. Egy karambolban tehát korán sem mindegy, hogy valaki bekötötte-e magát előzőleg vagy sem.
  • Lényegesen jobbak a túlélési esélyei egy baleset után annak, akit az öv az autóban tart, mint annak, aki kirepül a karosszériából és ki tudja hol ér földet és minek csapódik neki.
  • Nem mellesleg a KRESZ előírja a kötelező övhasználatot!

Vannak persze kivételek, akiknek nem kell bekötniük magukat. Ilyenek a

  1. a hátramenetben közlekedő gépkocsik vezetői, ők, amíg rükvercben haladnak, kikapcsolhatják magukat ;
  2. a taxi gépkocsi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít;
  3. a mentő gépkocsi betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;
  4. a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
  5. a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
  6. az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek;
  7. annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

Fontos tudni, hogy mindenki maga felel azért, hogy szabályosan be legyen kötve. 2007 előtt még a sofőr felelőssége volt, hogy minden utasa használja a biztonsági övét, ma már ez mindenkinek az egyéni felelőssége. Nemcsak abból a szempontból, hogy ha nem köti be magát, magának köszönheti majd, ha egy balesetben esetleg kirepül az autóból. Egy közúti ellenérzés esetén a rendőr már nem a sofőrt bírságolja meg az utasai szabályszegése miatt, hanem mindig azt, aki nem köti be magát.

Fontos tudni, hogy a fentebb felsorolt kivételektől eltekintve a rendőrök nemigen fogadnak el más magyarázatot arra, hogy valaki miért nem kötötte be magát. Még talán az állapotos nőknek elnézik, ha nem kötik be magukat, de nekik is csak talán!

Rendőrök mesélték, hogy mi mindennel próbálják autósok megmagyarázni, hogy miért nem kötötték be magukat. „Úgy érzem, megfojt az öv…”, „A mellemet kidörzsöli az öv (és ezzel nemcsak hölgyek szoktak érvelni…”, de még rajta kapott egyenruhások is próbálták megúszni a bírságot azzal, hogy „Tudja maga milyen kényelmetlen, ha egyenruhában van és be kell kötnie magát!?” (Az intézkedő rendőr tudta. Pech.)

F.Gy.A.