Közlekedési Balesetek Áldozatainak Emlékműve – a 30 éves ORFK-OBB jelképe

  • 1996. június 17-én Budapesten avatták fel a Föld minden bizonnyal első olyan emlékművét, amely a közúti balesetek áldozatainak állít emléket;
  • A közadakozásból, az ORFK-OBB szervező és irányító munkája mellett készült műalkotás Mihály Gábor szobrászművész alkotása;
  • A felavatási ünnepségen Göncz Árpád köztársasági elnök és a PRI budapesti világkongresszusának résztvevői is megjelentek;
  • Egy évvel később az emlékmű központi alakja az ORFK-OBB szimbólumává, logójának fő elemévé vált.
  • Hagyomány, hogy a Halottak Napja környékén az emlékműnél minden évben koszorúzással és mécsesgyújtással egybekötött megemlékezést tartanak, a közúti balesetben életüket vesztett áldozatokra emlékezve.

Magyarországon több olyan zarándokhely van, amely közúti balesetben elhunyt személyeknek állít emléket. Tolna megyében 2004. óta tartanak koszorúzást az úgynevezett Bartal obeliszknél, melyet Bartal Aurél egykori főispán 1936-ban állíttatott motorkerékpáros balesetben meghalt fia emlékére. A Veszprém megyei Alsóörsön a 2007-ben három halálos áldozatot követelő motorkerékpáros balesetre emlékeztető szobrot rendszeresen látogatják az erre járó motorosok, és az itt szervezett nemzetközi Open Road Fest (a köznyelvben: Harley Davidson fesztivál) részvevőinek is a zarándokhelye. A Nógrád megyei Bátonyterenyén, az Összetartozás emlékparkban pedig az elmúlt hetekben avatták fel a Lencsés Zoltán által készített műalkotást, mely a megye útjain közúti balesetben meghaltaknak állít emléket. Az előzőek az ezredforduló utáni időszak eseményeihez tartoznak (a Bartal obeliszk is az éves megemlékezések tekintetében). Létezik ugyanakkor a fővárosban egy olyan emlékmű, mely ismertsége a kezdetek óta nemzetközi szintű, ahol az évtizedek során számos nagyszabású, országos jelentőségű megemlékezést tartottak, és amely egyben a 30 éves jubileumát ünneplő ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) jelképévé is vált.

Huszonhat évvel ezelőtt Budapesten – ismereteink szerint a világon először – felállításra került egy emlékmű, mely a közúti balesetek áldozatainak állít emléket. Az emlékmű közadakozásból, az akkor négy éves ORFK-OBB szervező és irányító munkája mellett valósult meg. A Közlekedési Balesetek Áldozatainak Emlékművét Mihály Gábor szobrászművész alkotta meg mészkő és réz felhasználásával. A maga nemében egyedülálló, 6 méter magas műalkotást Göncz Árpád köztársasági elnök jelenlétében 1996. június 17-én avatták fel a III. kerületi Flórián téren. A PRI (Nemzetközi Baleset-megelőzési Szervezet) éppen akkor tartotta Budapesten a világkongresszusát, így a rendezvény résztvevői is jelen lehettek a felavatási ünnepségen. Az emlékmű két részből áll. A talapzaton álló női alak („Szárnyas Angyal”) feltartott jobb kezének mutatóujja mementóként figyelmeztet a közúti balesetek, sérülések és tragédiák reális veszélyére, a talapzat tövénél álló roncsautó pedig egy már bekövetkezett balesetre utal. Az emlékmű oldalán a hazai utakon életüket vesztett személyek száma található éves bontásban, 1996-tól kezdődően. Hagyománnyá vált, hogy Halottak Napja környékén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság minden évben megemlékezést tart a Közlekedési Balesetek Áldozatainak Emlékművénél, mely felavatása óta a szervezet jelképévé, logójának fő elemévé vált.

2021-ben, a felavatás negyedszázados évfordulóján a megemlékezésre október 29-én 18 órai kezdettel került sor, amikor több órára fényfestéssel látványos és színes fényekbe borult az emlékmű. A szervezők emlékműsorral és mécsesgyújtással tisztelegtek a közlekedési balesetben elhunytak emléke előtt, továbbá megemlékeztek azokról a rendőrökről is, akik szolgálatteljesítés közben, közlekedési balesetben veszítették életüket. A megemlékezés lehetőséget teremt arra is, hogy felhívja a közlekedők figyelmét a közúti közlekedés rendkívüli kockázataira, a szabályszegések valós következményeire, hiszen egy látszólag apró – vagy inkább annak vélt – hiba emberi tragédiák forrása lehet. Mint ahogy azt 2021-ben 544 elvesztett élet tanúsítja!

G.I.