Lájkolta a balesetet, amit okozott

  • Gyorsabban hajtott a megengedettnél, jogosítványa sem volt, mégis neki állt feljebb.
  • Két szabályosan közlekedő autóban másfélmilliós kár keletkezett a száguldozó miatt.
  • A büntetőfékezés után segítségnyújtás nélkül elhajtott, noha látta, hogy mit okozott.

Vádat emelt a napokban az ügyészség az ellen a 36 éves férfi ellen, aki két éve augusztusban hüvelykujjával „lájkolta” a büntetőfékezésével okozott balesetet, majd megállás és segítségnyújtás nélkül tovább hajtott Budapesten, az Egér úton. Személyi sérülés szerencsére nem történt, de a büntetőfékező miatt összeütközött két autóban összesen több, mint 1,5 millió forintos kár keletkezett. [A vétlen autó fedélzeti kamerájának a felvételét itt tekinthetik meg.]

A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség közúti veszélyeztetésért, valamint két rendbeli rongálás bűntettéért emelt vádat a büntetőfékező sofőr ellen. Vádiratában azt indítványozta az ügyészség, hogy a bíróság tárgyalás mellőzésével hozzon érdemi döntést az ügyben. Büntetővégzéssel szabjon ki felfüggesztett szabadságvesztést és pénzbüntetést a sofőrre, továbbá  tiltsa őt el határozott időre a közúti járművezetéstől.

A Fővárosi Főügyészségtől kapott tájékoztatás szerint a szerencsés kimenetelűnek mondható baleset azért következett be, mert a 36 éves férfinak pár másodperc erejéig lassítani kellett – nem kellett erősen fékeznie – az előtte haladó jármű előzése miatt, ő emiatt azonban féktelen haragra gerjedt. Az előzés befejezése után a későbbi sértett azonnal visszatért a saját sávjába, a vádlottat azonban ez nem nyugtatta meg.

Fontosnak tartotta az ügyészség leszögezni: a balesetet okozó sofőr jogosítvány nélkül, a megengedett 70 km/h helyett  körülbelül 85 km/h sebességgel haladt. Ez utóbbi ténynek azért is van jelentőséget, mert a vizsgálat szerint, ha a vádlott ott és akkor nem lépi túl a megengedett sebességet, még csak lassítania sem kellett volna.

A vádlottat ez cseppet sem érdekelte.  Ahelyett, hogy a sávjában maradt volna és tovább hajt, miután az előtte haladó befejezte az előzést és visszatért a szélső sávba, mellé állt és egy ideig tartotta a másik autó sebességét. Közben az előzőleg őt „feltartóztató” sofőrnek mutogatott valamit egy ideig. Majd gyorsított és egy hirtelen mozdulattal bevágott a sértett járműve elé. Aztán fékezett.

Forgalmi okok nem indokolták a fékezését. Más sem.

Erős fékezésre és elkormányzásra kényszerült a megbüntetett autós, hogy ne rohanjon bele az őt egzecírozó autós kocsijába. Eközben áttért a belső sávba és összeütközött egy ott szabályosan haladó másik autóval.

Személyi sérülés nem történt.

A vádlott észlelte a két jármű összeütközését – írta közleményében a Fővárosi Főügyészség –, de nem állt meg. A vezető oldali ablakon kinyúlva hüvelykujját az égnek emelve lájkolta, hogy a megrendszabályozott kocsi és a mellette haladó összekoccantak. Pechére a belső sávban haladó autó fedélzeti kamerája mindent rögzített. A később megbüntetett autós előzését, majd a vádlott erőfitogtatását és büntetőfékezését is.

Az ügyészség álláspontja szerint a vádlott a szándékos, a közlekedési szabályokat súlyosan sértő manőverével (a „büntetőfékezéssel”) közvetlen veszélynek tette ki a két másik jármű vezetőinek és utasainak az életét és testi épségét.

Számtalan oka lehet persze annak, ha valaki elveszti a fejét vezetés közben és olyasmire ragadtatja magát, amit „más körülmények között” nem tenne. Bár a felvétel alapján nehezen hihető, hogy a jogosítvány nélkül száguldozó sofőrnek sürgős dolga lett volna – ha egyszer volt ideje mások életével büntetőfékezősdit játszani.

A szakemberek szerint az ilyen esetekben a vétlen autósok akkor járnak el helyesen, ha amint észlelik a másik fél indokolatlanul heves reakcióját, nem élezik tovább a helyzetet, egyértelmű kéz- és fejmozdulatokkal elnézést kérnek, akkor is, ha nincs miért. Ahogy a közlekedési rendőrök mondani szokták: tele vannak a temetők olyanokkal, akiknek igazuk volt, akiknek elsőbbségük volt.

Lassítsanak, arra az esetre, ha a másik nem fogadná el a bocsánatkérésünket és büntetőfékezésre ragadtatná magát, hogy ha már a koccanás elkerülhetetlen, az minél kisebb sebesség mellett következzen be.

Fontos, hogy mások agresszivitása ne ragadjon ránk, nehogy később mi magunk is hasonló agresszivitással viszonyuljunk más közlekedőkhöz. Ha túl keménynek tűnt a helyzet, célszerű megállni egy-két percre és lassú, mély lélegzéssel lenyugtatni magunkat. Öt másodpercig beszívni, majd újabb öt másodperc alatt kifújni a levegőt. Ezt ismételje meg hatszor. Pont egy percet vesz el az életéből, viszont csodát tesz ez a módszer az emberrel.

F.Gy.A.