Legyen bűncselekmény a nagy teljesítményű lézer birtoklása

  • Nemcsak a drónok veszélyeztetik a légiközlekedést
  • Lézeres támadások sora történik égen-földön
  • A lézeres támadások mind felderítetlenek maradnak
  • Polt Péter legfőbb ügyész módosíttatná emiatt a Btk.-t

Több tucat járat több száz utasának okoztak bosszúságot a múlt héten azok az ismeretlenek, akik drónokat reptettek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér futópályája és irányítótornya környékén. Miattuk hétfőn és kedden is le kellett zárni közel fél órára a repülőteret, mivel a drón reptetések veszélyeztették a le- és felszálló gépeket.

A rendőrség a légiközlekedés biztonságának veszélyeztetése miatt nyomozást rendelt el a történtek miatt. A szándékossághoz kétség sem fér. Nem véletlen tévedtek a drónok a reptérre. Az egyik például percekig közvetlenül az irányítótorony előtt repkedett.

Azonban nemcsak drónokkal, hanem nagy teljesítményű lézersugárral is veszélyeztetik a légiközlekedés biztonságát egyesek. Tavaly 100, az idén már több mint 50 lézeres támadás ért Magyarország területén fel- és leszálló, vagy még csak leszálláshoz készülő gépeket.

Az egyik gépet a közelmúltban a másodpilótának kellett letennie, mivel a repülőt ért lézeres támadás olyan erős látászavart idézett elő a kapitánynál, hogy kénytelen volt átadni a gép irányítását, nem vállalhatta a landolást.

A lézeres támadások elkövetőit még soha nem sikerült elfogni és bíróság elé állítani, noha emberek százainak az életével játszanak. És már nemcsak a levegőben, hanem az utakon is veszélyeztetik a közlekedőket.

Arra is volt már példa, hogy az egyik autópálya-felüljáróról „lézerezték” tréfás fiatalok a forgalmat. Szerencsése nem történt baleset emiatt. Azt nem tudni, hogy azért nem, mert kicsi volt a lézerjük teljesítménye, vagy mert rosszul céloztak, esetleg, mert nem tartották elég ideig a kiszemelt sofőrön a fénysugarat.

A nagy teljesítményű lézerek és az azokkal – elsősorban fel- és leszálló repülőgépek ellen – végrehajtott támadások világszerte mind több gondot okoznak a légiközlekedésben. Ahogy a drónreptetések is. A tettesek elfogása terén pedig más országok rendőrsége sem sikeresebb a magyarnál.

A nagy teljesítményű lézersugarat szinte bárhonnan indíthatják. Akár tíz kilométeres távolságból is célba vehetnek vele egy fel- vagy leszálló gépet. A pilóták nem képesek pontosan behatárolni, honnan indították el a fénynyalábot, így aztán tűt keres a szénakazalban a rendőrség, amikor nyomozást indít a tettesek felkutatására.

Légiközlekedés veszélyeztetésére alkalmas teljesítményű lézert ugyanakkor ma (még) bárki beszerezhet, ha van rá pénze. Semmiféle engedély, képesítés nem kell hozzá, ahogy a használatát sem kell a tulajdonosnak semmilyen módon dokumentálnia.

Ezen a gyakorlaton változtatna a Legfőbb Ügyészség. Polt Péter legfőbb ügyész a napokban törvényalkotási javaslattal fordult az Igazságügyi Minisztériumhoz. A növekvő számú lézeres támadásokra tekintettel azt javasolta: a tárca kezdeményezze a Btk. módosítását oly módon, hogy az a jövőben önálló tényállásként tegye lehetővé büntetni a nagy teljesítményű, kézi lézerkibocsátó eszközök engedély nélküli megszerzését, tartását, készítését, forgalomba hozatalát, ország területére behozatalát, kivitelét, azon átszállítását, az engedély kereteinek túllépését, illetve az eszköz engedéllyel nem rendelkező részére átadását.

Polt a tárcának írt kezdeményezésében rámutatott, hogy az ilyen lézer-berendezésekkel nemcsak légi- vagy más járművek vezetőit lehet hosszabb-rövidebb időre elvakítani, s ezzel súlyosan veszélyeztetni akár tömegek életét, testi épségét és vagyonbiztonságát. (Gondoljunk csak bele milyen következményekkel jár, ha egy repülőgép a lézeres támadás következtében lakótelepre, iskolára, vagy egy veszélyes anyagokkal is foglalkozó iparvállalatra zuhan, netán egy lézerrel elvakított kamionos iskolásokat szállító buszba rohan emiatt – a szerk.)

Polt arra hívta fel az Igazságügyi Minisztérium figyelmét, hogy nagy teljesítményű lézerekkel nemcsak repülőgépeket, autókat lehet megtámadni, azok alkalmasak lehetnek „más területen való jogellenes alkalmazása, hiszen akár a testi sértés elkövetésének eszközei is lehetnek”.

Akár a légi közlekedés biztonságának veszélyeztetéséről legyen szó, akár más bűncselekményekről, amelyek elkövetésére a nagy teljesítményű lézer alkalmas lehet, az elkövetőket a törvény súlyos évekkel rendeli büntetni. Ha elfogják és bíróság elé állítják őket. Az efféle bűnelkövetők kézre kerítése azonban a hazai és a nemzetközi tapasztalatok szerint majdhogynem lehetetlen. Ha „nem dobja fel valaki az elkövetőket” vagy ha nem érik őket tetten, azaz véletlenül nem éppen egy rendőr vagy egy olyan szemtanú előtt „lézereznek meg egy gépet”, aki ezt nem tartja olyan viccesnek és feljelenti őket, a felderítés reménytelen.

Polt Péter szerint ebben a helyzetben a dolgok mai állása szerint egyedüli megoldást azt jelenthet, ha ellenőrzés alá kerülnek a másokra veszélyes lézerek. Azaz, ha csak engedéllyel lehetne a jövőben ilyenek eszközöket vásárolni, tartani, használni és a többi.

A lőfegyverekkel kapcsolatos tapasztalatokból kiindulva okkal bízhatnak az illetékesek abban, hogy saját (a nevére regisztrált)  lézerrel senki nem támad majd repülőgépekre.

Persze a ma már magánkézben lévő lézerek továbbra is veszélyt jelentenének másokra. Csakhogy a törvény elfogadása után már nem lehet azokat sem olyan könnyen ide-oda szállítani, hiszen, ha például egy közúti ellenőrzés során megtalálják – bárkinél is legyen éppen, bárki is vásárolta és bármire is használta – súlyos büntetésre számíthat a tulajdonos éppúgy, mint akinél megtalálták.

És akkor majd talán már nem lesz olyan jó hecc a repülőgépek lézerezése.

F.Gy.A.