Másnap feladta magát a rendőrségen

  • Elsodort egy kerékpárost, majd megállás (és mindennemű segítségnyújtás) nélkül elhajtott egy autós Tatán.
  • Az ügyészség azt kérte: a bíróság ítélje felfüggesztett börtönre, pénzbüntetésre és járművezetéstől eltiltásra a sofőrt.
  • Bőven lett volna helye az autósnak a kerékpárosok által kért másfél méteres oldal távolságot megtartani.

Segítségnyújtás elmulasztása és közúti baleset gondatlan okozása vétsége miatt emelt vádat a Tatabányai Járási Ügyészség egy autós ellen, aki még 2018. november 16-án sötétedés után elgázolt egy kerékpárost, majd segítségnyújtás nélkül tovább hajtott.

[Az elmúlt hónapokban több kampány is zajlott annak érdekében, hogy az autósok tartsanak legalább másfél méteres oldaltávolságot a kerékpárosok előzésekor. Már ahol ez lehetséges persze. Mert a főváros és a nagyvárosok belvárosaiban ez nem mindig teljesíthető. De ezeken a helyeken is megoldható a kisebb oldaltávolság ellenére is a biztonságos előzés egymás kölcsönös segítésével. Például, ha az autós és kerékpáros is lassítanak és amennyire csak lehet jobbra, illetve balra húzódnak, vagy ha az autós kivár az előzéssel amíg az útnak egy előzésre alkalmas szakaszára nem érnek. Esetünkben nem volt helyszűkében az autós, nem volt semmi akadálya annak, hogy nagyobb oldaltávolságot tartson.]

A kép csak illusztráció.

Az eset este fél hét tájban történt, a vádirat szerint Tata lakott területén. A gépkocsi vezetője a városközpont irányából hajtott az Újhegyi dűlő felé, éjszakai látási viszonyok közepette, amikor utolérte a szabályosan közlekedő, kivilágított kerékpárost.

A Komárom-Esztergom Megyei Főügyészségnek a vádemelésről kiadott közleménye szerint az autós a kerékpáros előzése közben nem tartott kellő oldaltávolságot, ezért az gépkocsi jobb oldala érintőlegesen a kerékpárnak ütközött.

Minden bizonnyal a jobb oldali tükör sodorhatta el a kerékpárost, ami az „érintőleges ütközés” hatására behajlott, de nem tört le. Ugyanakkor az ütközéstől a kerékpáros elvesztette uralmát a járműve felett és bringájával együtt – mint az ügyészség a közleményében írta – „az úttesttől elemelkedett és az út melletti füves területre zuhant”.

A kerékpáros a balesetben nyolc napon túl gyógyuló koponyasérülést, kulcscsonttörést és szárkapocscsont törést szenvedett.

Mit mond a Btk:
Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével [Btk 235§ (1)] másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

A baleset után az autó vezetője észlelte az ütközés a kerékpárossal, de anélkül, hogy megállt és meggyőződött volna arról, hogy a kerékpárosnak szüksége van-e segítségre, vagy legalább a történtekről értesítette volna a mentőket, esetleg a rendőrséget.

Azt, hogy a sofőr tudta, hogy elsodort egy kerékpárost sok más tény és körülmény mellett az is bizonyítja, hogy másnap önként jelentkezett a Tatai Rendőrkapitányságon. (Az ügyészség közleménye arra nem tér ki, vizsgálták-e és főleg, hogy kiderült-e miért csak másnap jelentkezett a sofőr a rendőrségen.)

Mit mond a Btk:
Aki nem nyújt tőle elvárható segítséget [166. § (1)] sérült vagy olyan személynek, akinek az élete vagy testi épsége közvetlen veszélyben van, vétséget követ el, ami 2 év szabadságvesztéssel büntethető.

Az eset összes körülményére tekintettel az ügyészség a vádiratban indítványozta, hogy a Tatai Járásbíróság tárgyalás mellőzésével, büntetővégzésben végrehajtásában felfüggesztett börtönbüntetésre, pénzbüntetésre és járművezetéstől eltiltásra ítélje a vádlottat.

F.Gy.A.