Most igyon és száguldozzon, akinek nincs szüksége a jogosítványára!

  • Jól gondolja meg mindenki, hogyan indul haza a karácsonyi vállalati partiról!
  • A felelőtlenség most is alaposan megnehezítheti a karácsonyi bevásárlást
  • Az Alcohol & Drugs akció alatt más szabálysértéseket sem néznek ám el

Bár a tapasztalatok szerint szinte semmi értelme előre szólni, mi azért megtesszük: december 09-15 között – azaz mától vasárnapig – a TISPOL éves akciótervének megfelelően országos  „Alcohol & Drugs” ellenőrzést tart a rendőrség – elsősorban, de nem kizárólag – az ittasan, illetve bódult állapotban vezetők kiszűrésére.

Számítani lehet tehát arra, hogy a megszokottnál több rendőr lesz az utakon, az elkövetkező napokban és arra is, hogy bár az akció fő célja az ittas és a bódult állapotban vezető sofőrök kiszűrése, más szabálysértések felett sem hunynak majd szemet a járőrök.

TISPOL (European Traffic Police Network) együttműködés keretében évente több akciót is tart a rendőrség – olykor más közúti ellenőrzésre jogosult hatóságokkal közösen – Európa szerte, jellemzően egy-egy konkrét közlekedési, vagy azzal összefüggő más veszélyforrás kiszűrésére. Az ittas és bódult vezetők mellett többnyire a gyorshajtókra, a túlsúlyos járművekre vadásznak, valamint ellenőrzik a személy- és teherfuvarozókat, hogy betartják-e a szállításra, az áruk rögzítésére, az utasok elhelyezésére vonatkozó előírásokat és a kötelező pihenőidőt.

Az ünnepek közeledtével érthető okok miatt most a járművezetők ittasságának és gyógyszeres vagy drogos befolyásoltságának az ellenőrzése van terítéken.

Sajnos az autósok többsége nemigen figyel az efféle figyelmeztetésekre. Emlékeztetőül, az augusztusi akció előtt szintén tele volt a média azzal, hogy az akkor egy hosszú hétvégét is magába foglaló akcióban elsősorban a gyorshajtókra vadásznak majd a rendőrök. Előre szólt mindenki, akitől ez elvárható. És mi lett figyelmeztetés eredménye? Semmi. Mint az akkori akció után írtuk, akár az aszfaltnak is beszélhettek volna a rendőrök és a sajtó.

„Augusztus 12-18 között 9778 gyorshajtó ellen indítottak eljárást országosan. És még mielőtt bárki is azt hinné, hogy a rendőrök „új helyeket találtak, ahonnan még lesből fotózhatják az ott és akkor a megengedett sebességhatárt véletlenül kissé, na jó, talán jelentősebben túllépőket (akik pedig máskor és máshol természetesen soha nem tettek és nem is tennének ilyet), van egy rossz hírünk:

A rendőrség közlése szerint a gyorshajtók ellen indított eljárások háromnegyedét, a 9778-ból 7296-ot a VÉDA rendszer mérései alapján indították el. Ezek jelentős hányadát a dolog természetéből fakadóan a nap 24 órájában folyamatosan működő fix telepítésű VÉDA-kapuk adták. Azok a sebességmérő pontok, amelyek egy héttel korábban is ott álltak, ahol a TISPOL akció idején működtek, és két héttel és két évvel korábban is, amelyek ma is ott állnak, sőt, igen nagy valószínűséggel a következő TISPOL vagy más sebességmérő akció idején is. És amelyeket ma már minden valamire való GPS, traffipax-előrejelző és hasonló mobiltelefon-applikáció jó előre jelez. Legalábbis azoknak, aki használják ezek valamelyikét”.

Mivel a remény hal meg utoljára, nem adjuk fel, ismét szólunk!

Már csak azért is, mert okkal tarthatnak attól az autósok, hogy ezen a héten szigorúbbak lesznek a rend őrei a korábbi akcióknál tapasztaltakhoz képest. Még nem dőlt el ugyanis, hogy milyen lesz az idei év közlekedésbiztonsági szempontból. Hogy a „fekete október” ellenére javulást mutat-e a baleseti statisztika az előző évihez képest, kevesebben halnak-e meg, sérülnek-e meg az utakon, mint tavaly.

Nyilván a rendőrség a lehetőségeihez képes mindent megtesz azért, hogy ne romoljon tovább az ország közlekedésbiztonsága.

Persze azért, hogy nagyobb biztonságban közlekedhessünk az utakon nemcsak a rendőrség tehet. A család, a barátok, az ittasan vagy túl gyorsan hajtók utastársai is felelősek azért – ha jogilag nem is, erkölcsileg mindenképpen –, hogy az utóbbi időben egyre többen sérülnek és halnak meg az utakon.

 

  • Ha nem kérnének abból, hogy a barátjuk/hozzátartozójuk vigye haza őket kocsival, akivel addig együtt ittak,
  • ha rászólnának a sofőrre, bárkijük is legyen ez, hogy hajtson lassabban,
  • ha figyelmeztetnék egymást, hogy mindenki kösse be magát, mert nem kell ahhoz karambol, elég egy hirtelen erős fékezés, és az ablakon keresztül fognak kiszállni,
  • ha a vállalati bulik végén taxicsekket kapnának a dolgozók János-áldás gyanánt, hogy eszükbe se jusson kocsiba ülni,

talán kevesebb baleset történne, és nemcsak az év végén.

Tudom, ez csak vágyálom. Már látom a szerkesztő tekintetét, „hol élsz te, már hogy nálunk valaki is rászól a másikra mert gyorsan  hajt, vagy nem ül be mellé a kocsiba, mert tudja, hogy ivott”? És be kell látnom, a tapasztalatok azt mutatják, valahol igaza van. Sokan inkább halnak meg józanul egy részeg sofőr mellett, semmint buszozzanak, vagy taxiba üljenek, és ha a részeg barátjuk épen és bírság nélkül hazavezet, utána évekig hallgatni, hogy mekkora lúzer volt.

Pedig talán – már ha ez a mérce – még mindig jobb lúzerként élni, mint utasként meghalni, vagy megrokkanni egy részeg sofőr autójában.

Hétfőtől mindenesetre csak az üljön akár csak szalonspiccesen is vagy egy füves cigi után a volán mögé, aki biztosan tudja, hogy azután pár hónapig nem lesz szüksége a jogosítványára. És akinek az égiek garanciát adtak, hogy nemcsak a rendőröket fogja elkerülni ezen a héten, hanem a hozzá hasonló ittas száguldozókat is.

F.Gy.A.