Nem fogad szót a gázpedál

  • Ha a britekre nem vonatkozik az Intelligens Sebesség Asszisztens bevezetése, akkor nem is bánják annyira a Brexitet.
  • Egy angol közvéleménykutatás során a megkérdezettek 88 százaléka mondta azt, nem szeretné, ha más döntené el helyette, milyen gyorsan halad.
  • Az EU-ban a hónap eleje óta csak olyan autómodell helyezhető forgalomba, amely felszerelhető a pillanatnyi sebességet befolyásoló rendszerrel.

Mint ezen a helyen többször írtunk róla, az Európai Unió új szabályozást vezetett be az úgynevezett általános biztonsági szabály alapján, ami azt jelenti, hogy július 6-tól az EU-ban minden új járműnek képesnek kell lennie, hogy felszereljék az Intelligens Sebesség Asszisztens (ISA) technológiával, két év múlva pedig nem lehet olyan új gépkocsit forgalomba helyezni, amely ne lenne ellátva számos intelligens fedélzeti eszköz mellett az ISA-val is. Ez az eszköz úgy működik, hogy GPS-adatokat és forgalmi kamerákat egyaránt használ az útjelző táblák felismerésére és a sebességkorlátozások azonosítására.

Ha a jármű sebessége magasabb, mint az éppen érvényes sebességkorlátozás értéke, a rendszer csökkentheti a motor teljesítményét, és automatikusan lelassíthatja a járművet. Az EU azt reméli, hogy az ISA technológia Európában 30 százalékkal csökkenti az ütközések és 20 százalékkal a közúti halálesetek számát.

Az ISA-rendszert a vezető felülbírálhatja, de az folyamatosan jelzéseket ad, akár a gázpedál rezgetésével. A vezető a berendezést akár ki is kapcsolhatja, de az autó minden indításakor automatikusan aktiválódik.

A Brexit azt jelenti, hogy az Egyesült Királyságnak nem kell magára nézve kötelezőként elfogadnia ezt az új szabályt, az Express.co.uk mégis megkérdezte olvasóit, hogy szerintük ez jó ötlet lenne-e. Egy július 22-én, pénteken 14 órától július 24-én, vasárnap délig tartó közvélemény-kutatásban a lap arra volt kíváncsi, hogy a brit autósok szerint kövesse-e az Egyesült Királyság az EU-t, és minden új autón kötelezően elhelyezzék-e az ISA rendszert?

Összességében 2079 olvasó adta le voksát, és elsöprő többségük, 88 százalékuk (1837 fő) válaszolt nemmel, vagyis szerintük az Egyesült Királyságnak nem kell sebességkorlátozó automatikát beépítenie az új autókba. Csupán 11 százalék (237 fő) mondott igent, és öten ismerték el, hogy fogalmuk sincs az egészről.

A szavazást ismertető cikkre több tucat reakció érkezett. A legtöbb olvasó – természetesen – ellenezte a sebességkorlátozók bevezetését, egyikük a következőképpen indokolt: – Mi, Brexit-pártiak, szabadon vezethetünk olyan sebességgel, amilyen sebességgel csak akarunk! Mások azzal érveltek, hogy éppen a sebességkorlátozók veszélyeztethetik a közúti biztonságot. Egyikük úgy vélte: ha valakinek el kell kerülnie az ütközést, sebességkorlátozóval komoly bajba kerülhet. Megint mások úgy vélték, hogy semmi olyat nem szabad telepíteni, ami kiveszi az irányítást a vezető kezéből, hacsak az ilyen eszközök gyártóit nem lehet felelősségre vonni a használatukból eredő károkért.

Korábban az uniós országok autósai is megfogalmazták a maguk kifogásait. Ausztriától keletre a legfontosabb technikai aggodalom az ideiglenes sebességkorlátozások nyomon követése lehet. Mifelénk egy-egy útfelújítás úgy kezdődik, hogy kiteszik a 30-as, 40-es táblát, majd esetleg hetekig nem történik semmi. A digitális korszak előttről való autók vezetői erre legyintenek, és mennek 80-nal, 90-nel. De mi lesz, ha közöttük halad egy frissen forgalomba helyezett autó, amelynek ISA-berendezése szó szerint veszi a korlátozást? Nem jó belegondolni.

N.V.