Ön átmenne a vezetési vizsgán?
- Első próbálkozásra a gyakorlati vizsgára jelentkező gépjárművezető-tanulók fele elbukik.
- A leggyakoribb vizsgahibák között vannak a gyorshajtás és az elsőbbség meg nem adása.
- Tesztelje le magát: Vezet olyan jól a mindennapokban, hogy elsőre sikeresen levizsgázna?
Van olyan autós, aki soha nem tette fel még magának a kérdést, amikor egy „szerencsétlenkedő mazsolával” vagy egy „agresszív állattal” találkozott az úton, hogy „Ennek vajon ki adott jogosítványt”? Lássuk be: jogos a kérdés, különösen akkor, ha abból indulunk ki, hogy a rendőrségi statisztikák szerint a közlekedési balesetek 98 százalékát emberi hiba okozza.
Az elméleti vizsgán érintőképernyő előtt kell számot adni a KRESZ-tudásról. Egy kérdés megválaszolására egy perce van a vizsgázónak. Ha gyorsabban válaszol, több ideje marad a többi kérdésre. Ma már nehéz mentséget találni arra, ha valaki elbukik a KRESZ-vizsgán. Az internet tele van az éles vizsgához nagyban hasonlító tesztekkel. Pár ezer forintért megvásárolhatók olyan applikációk is, amelyekkel egy hétig, egy hónapig vagy akár 90 napig gyakorolhat, aki megvásárolja. És még a 90 napig érvényes verzió sem kerül 3 ezer forintba!
Más a helyzet a gyakorlati vizsgával. Ahhoz nem elég (nem is lehet) otthon a számítógép előtt gyakorolni, bár már léteznek olyan videójátokok, amelyek állítólag igencsak életszerűen szimulálják a valóságos forgalmi helyzeteket. Más azonban egy számítógép konzolja előtt ülni, főleg, ha az nem egy külön e célra kifejlesztett oktatószimulátor, és megint más egy valódi autó volánja mögött ülve részt venni a valódi városi forgalomban.
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) nem vezet statisztikát arról, évente hányan buknak el az első, a második és a többedik vizsgán. Vizsgabiztosok beszámolói szerint első nekifutásra a jelentkezők fele megy csak át a vezetési vizsgán. Akik elbuknak több-kevesebb pótóra levezetése után újra próbálkozhatnak.
Gyakorlott sofőrök olykor értetlenül nézik a T-betűs autókkal közlekedőket, noha vezetéstechnikai szakértő ismerősöm szerint a jogosítvánnyal rendelkező sofőrök jó részétől is el lehetne venni a vezetői engedélyt ugyanazokból az okokból, amelyek miatt a tanulók fele nem megy át elsőre a vizsgán. Nemrég kiült egy forgalmas budapesti csomópontban egy kávézó teraszára és figyelte a forgalmat.
Nem tudta minden egy jármű mozgását alaposan szemügyre venni, és az út mellől sok hibát észre sem vehetett, amikért egy autóban ülő vizsgabiztos azonnal befejezettnek és sikertelennek nyilvánította volna a vizsgát. Állítása szerint így is majd’ minden harmadik sofőr követett el egy olyan hibát, olykor többet is, ami a vizsgán azonnali bukási oknak számítanak.
A KAV megint csak a vizsgabiztosok beszámolói alapján úgy látja, a gyakorlati vizsgákon minden olyan hibát elkövetnek a vizsgázók, amik a rendőrségi baleseti statisztikákban a leggyakoribb baleseti okok között találhatók. Gyakori az abszolút és a relatív gyorshajtás. Nem vall alapos felkészültségre, sem túl nagy önfegyelemre, ha ezekre a vizsgán sem képes figyelni valaki. Ugyancsak a gyakori vizsgahibák között található az elsőbbség meg nem adása.
Azonnali bukási ok (hogy mik lehetnek azok, arra még részletesebben visszatérünk), ha a vizsgán a tanuló nem tartja be a KRESZ előírásait, azaz valamilyen közlekedési szabályt sért. Gyakran előfordul ez a vizsgabiztosok tapasztalatai szerint. Ahogy az is, hogy a vizsgázó elfelejt indexelni (de az is gyakran megtörténik, hogy megtévesztő irányjelzést adnak, például amikor a főút jobbra kanyarodik indexelnek, noha a főúton haladnak tovább, ezért nem kellene), vagy úgy kezd el kanyarodni, sávot váltani, hogy nem néz körül kellő alapossággal.
A leggyakoribb vizsgahibák közé tartozik ezeken túl, hogy a tanuló nem képes felvenni a forgalom ritmusát, nem képes azonosítani az elméleti képzés során megismert forgalmi szituációkat és így nem is képes azokra megfelelően reagálni. Sokan a vizsgán is belebonyolódnak olyan manőverekbe, amelyek a mellettük ülő oktató beavatkozása nélkül balesetet okozhattak volna.
Végül súlyos és gyakori hiba, hogy a vizsga közben a tanuló felhajt a járdára, lehajt a padkára.
Ezeknél azonban jóval több olyan hibát véthet a vizsgázó, ami úgynevezett azonnali bukási ok, a hivatalos megfogalmazás szerint „A forgalmi vizsga sikertelenségét okozó hiba”. ]Ezeket A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet sorolja fel.]
Érdemes az azonnali bukáshoz vezető hibákat áttekinteni és újra feltenni a kérdést önmagunknak! Azzal a vezetési gyakorlattal és tudással, amivel rendelkezünk, és az alapján, ahogy a mindennapokban vezetünk, vajon átmennénk a gyakorlati vizsgán?
A vizsga sikertelenségét okozza, ha a vizsgázó:
- közlekedési szabályt sért;
- a KRESZ szerinti ellenőrzést nem képes elvégezni;
- veszélyhelyzetet teremt vagy balesetet okoz;
- meghatározott feladatot második javítás után sem képes a megfelelő módon végrehajtani;
- elindulás előtt a féklevegő- és fékezőnyomást nem ellenőrzi (légfék vagy levegőrásegítés esetén);
- az üzemi fék hatásosságának ellenőrzését elmulasztja;
- az irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztja;
- a tervezett haladási iránnyal ellentétes irányba a járművel több, mint 50 cm-t elgurul;
- balesetveszélyes manővere miatt a szakoktatónak be kell avatkoznia;
- figyelmét a technikai kezelés elvonja a forgalomtól;
- a sebességváltások közben elrántja a kormányt, vagy haladási irányától hagyja eltérni a járművet (nem képes megtartani);
- nem képes felvenni a forgalom ritmusát, akadályozza a forgalmat, vagy a vizsga időtartama alatt túlnyomórészt indokolatlanul lassan halad;
- rendszeresen kis követési távolságot tartva, zavarja az előtte haladót;
- sebessége megtévesztő az elsőbbségadás tekintetében,
- egyenrangú útkereszteződésbe úgy hajt be, hogy elsőbbségadási kötelezettségének nem tudna eleget tenni (fékkészenlét hiánya);
- durva fékezéssel áll meg az úttesten áthaladó gyalogosok előtt;
- gyorshajtást vagy relatív gyorshajtást követ el;
- nem képes folyamatosan kormányozva irányítani a járművet;
- elveszti a jármű feletti uralmát;
- a járművel felhajt a járdára (már egy kerékkel is);
- nem biztonságosan kanyarodik, indokolatlanul benyomja a tengelykapcsoló pedált,
- indokolatlanul vagy szabálytalanul igénybe veszi a menetirány szerinti bal oldalt;
- a besorolást, sávváltoztatást szabálytalanul, figyelmetlenül hajtja végre;
- az útkereszteződésben nem követi a forgalmi sávját;
- elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget;
- a közlekedési helyzetet nem ismeri fel;
- nem a közúti jelzéseknek megfelelően közlekedik;
- nem megfelelően reagál a gyalogosok viselkedésére;
- a forgalmi helyzetekről nem tájékozódik, figyelmetlen;
- rendszeresen akadályozza a forgalmat;
- megtévesztő irányjelzést ad;
- a megkülönböztető jelzést használó járművet nem veszi észre, vagy arra nem megfelelően reagál;
- rendszeresen hirtelen, blokkolva fékez (a lassulást nem érzékeli), képtelen egyenletes lassításra;
- a fék- és tengelykapcsoló pedált többször nem a megfelelő sorrendben működteti;
- tartósfékkel felszerelt járművön nem, vagy helytelenül alkalmazza a tartósféket;
- várakozás céljából történő megálláskor a rögzítő fékkel nem rögzíti a járművet (járműszerelvényt).
F.Gy.A.