Önmaguktól is meg kell védeni a legvédtelenebbeket!
- Három nap alatt 2500-nál is több két keréken közlekedőt értek szabálysértésen a rendőrök.
- A gyalogosok harmada, a kerékpárosok fele volt okozója az őket ért közlekedési balesetnek.
- Az összes halálos baleset harmadában érintettek a gyalogosok és a kerékpárosok.
Három nap alatt több mint két és félezer motoros és kerékpáros ellen indított eljárást a rendőrség az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) „2Wheelers” egész Európára kiterjedő akciója keretében. Az ellenőrzéssorozat alatt megállított két keréken közlekedők 2139 különböző közlekedési szabálysértést követtek el, 275 esetben nem világították ki az előírásoknak megfelelően a járművüket. 74 motoros bukósisak, 23 hatósági jelzés (rendszám) nélkül vett részt a forgalomban. 21-en pedig fényvisszaverő ruházat vagy kiegészítő nélkül közlekedtek olyan úton, ahol viselniük kellett volna valamilyen a láthatóságukat megkönnyítő holmit.
Lapunkat az ORFK illetékesei úgy tájékoztatták, a Roadpol-akcióban való részvételünk folytatása annak a tavaly indított ellenőrzéssorozatnak, edukációs és kommunikációs kampánynak, amit a kerékpáros- és gyalogosbalesetek számának csökkentéséért indítottak. Közlésük szerint a 2024-ben indított kezdeményezés az idén folytatódik, sőt kiterjesztik a mikromobilitási eszközökkel közlekedők ellenőrzésére is.
Tavaly az ORFK adatai szerint a rendőrség tudomására jutott összes baleset 32%-a (2023-ban 34%), illetve a halálos balesetek 31%-a (2023-ban 32%) ehhez a két közlekedői réteghez volt köthető. Mindeközben az összes személyi sérüléses baleset 2,5 százalékát a mikromobilitási eszközök használói okozták.
Bár ma még a KRESZ nem szabályozza, hogy hol és hogyan vehetnek részt a közlekedésben a mikromobilitási eszközök, azonban a már létező közlekedési szabályokat azokkal közlekedve is be kell tartani. Ittasan például e-rollerrel is tilos közlekedni, erről már több bírósági ítélet is született, ahogy a piroson áthajtani is, akár az úttesten, akár a gyalogos-átkelőhelyen haladnak.
A gyalogosok és a kerékpárosok a közlekedés legvédtelenebb résztvevői, azonban a rendőrségi statisztikák szerint a gyalogosbalesetek harmadában, a kerékpáros-balesetek felében épp ők, a gyalogosok, illetve a kerékpárosok voltak a balesetek okozói. Annak ellenére, hogy az őket érintő balesetekben, akár okozói, akár vétlen áldozatai voltak, a gyalogosok, szinte mindig megsérülnek, igen gyakran súlyosan, és nem ritka a tragikus végkifejlet sem.
2024-ben a gyalogosokat érintett balesetek
- 39%-a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen;
- 93%-a lakott területen és;
- 29%-a éjszaka történt.
A főbb gyalogos-baleseti okok 2024-ban a következők voltak:
- hirtelen, kellő körültekintés nélkül léptek az úttestre (52,7%);
- tilos jelzésen keltek át az úttesten (12,3%);
- tiltott helyen próbáltak áthaladni az úttesten (10,7%).
Mindeközben az esetek 47%-ban volt a baleset fő oka az, hogy az autósok nem adtak elsőbbséget a zebrán átkelő gyalogosoknak.
A gyalogosbalesetek részaránya 2024-ben az összes sérüléses baleseten belül 13,4% volt. 2023-ban még 14,5%. Csökkent az összes baleseten belül a gyalogos okozók aránya is 3,8%-ra. (2023-ban 4,5% volt), A halálos balesetek között a gyalogosbalesetek aránya tavaly 19,4% volt, míg egy évvel korábban 21,2%.
A rendőrség az esetszámok csökkenését szeretné elérni a legvédtelenebb közlekedőket is érintett figyelemfelhívó-edukációs kampányokkal és szükség esetén bírságolással is járó ellenőrzésekkel.
Ami a kerékpárosokat illeti: csökkent az összbaleseti szám, a súlyos és a könnyű sérüléses eseteké is, azonban a halálos kimenetelű kerékpáros balesetek száma nőtt.
A kerékpárosokat érintő balesetek részaránya 18,5% (2023-ban 19,7%) volt az összes baleseten belül, míg a kerékpáros balesetokozóké 9,3% (2023-ban 10,3%). A halálos kimenetelű baleseteken belül a kerékpárosokat érintő halálos balesetek aránya ugyanakkor emelkedett 10,5%-ról (2023) 11,8%-ra (2024).
A kerékpárosokat érintő balesetek felében ők voltak a balesetek okozói.
A kerékpáros balesetek jellemzői 2024-ban a következők voltak:
- A személygépkocsi-vezetők után ők okozták a második legtöbb közlekedési balesetet, az összes közúti baleset 9,3%-át.
- A balesetek döntő többsége, 91%-a lakott területen következett be;
- A 85%-a nappali természetes fényviszonyok között.
A legfőbb baleseti okok a kerékpárosok esetében ugyanazok, mint a gépjárművezetőknél, csak a sorrend más. Náluk az első számú baleseti ok az
- elsőbbség meg nem adása;
ez után következik az
- irányváltoztatás, haladás, bekanyarodás szabályainak meg nem tartása;
végül a
- nem megfelelő sebesség alkalmazása.
Mivel a gyalogosok, kerékpárosok halálos baleseteinek aránya kétszerese az összes többi közlekedő halálos balesetének, ezért a biztonságuk növelése érdekében a rendőrség további akciókat tervez. Azonban az ellenőrzések célkeresztjében nem, avagy nemcsak ők állnak majd elsősorban, hanem mindenki, akik veszélyeztetik más közlekedők biztonságát.
E tekintetben azonban a legvédtelenebb közlekedők biztonságának, azaz a gyalogosok, kerékpárosok közlekedésbiztonsági helyzetének további javítása kiemelt helyen szerepel a rendőrség 2025-ös célkitűzései között. Akkor is, ha – mint azt a számok is mutatják – a legvédtelenebbeket sokszor épp önmaguktól kell megvédeni.
… mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.