Robotokkal védjük a testi épségünket

  • A közeljövő okos kereszteződésében a behajtó jármű és a járdáról figyelmetlenül lelépő gyalogos is valós időben kap figyelmeztetést.
  • A gyalogosoktól, kerékpárosoktól együttműködést feltételez a rendszer, a járművek automatikusan váltanak üzeneteket.
  • A cél, hogy a sérülékeny közlekedőket láthatatlan, de szilárd védőháló vegye körbe az úton.

Forrás: commsignia.com

A halálos balesetek több mint felét gyalogosok, kerékpárosok, villanyrolleresek, vagyis sérülékeny közlekedők szenvedik el világszerte. Ahhoz, hogy a közeli és távolabbi jövő útjain meg lehessen védeni a „puhatestű” résztvevőket, a mesterséges intelligenciának, az autonóm közlekedést támogató rendszereknek meg kell tanítani ezeknek a szereplőknek a sajátosságait, és gondoskodni kell a védelmükről.

Nem a távoli évtizedekről van szó: az újabb személyautókon, sőt haszonjárműveken is tucatnyi sofőrsegéd dolgozik, érzékelők hada tapogatja le a környezetet a jármű körül, és az adatokat feldogozza, kezeli. Innen már csak egy lépés, hogy ezeket az adatokat megossza a többi közlekedővel, illetve az infrastruktúrával, és akkor az egyedi észleletek integrálhatók egy földrajzilag meghatározható szűkebb területen, de akár nagyobb egységben is.

Van egy magyar cég, amelyik azon dolgozik, hogy a közlekedők, köztük a sérülékenyek a mainál nagyobb biztonságban legyenek, ha lelépnek a járdáról. Kovács Áron, a Commsignia szoftverfejlesztő cég egyik vezető munkatársa egy szakmai konferencián a minap azt mondta, hogy világszerte több tucatnyi okos kereszteződést szereltek már fel, és az utóbbi időben a gyalogosok, biciklisták vannak a fejlesztők figyelmének a központjában. A járművek közti, a járművek és az infrastruktúra közti automatikus kommunikáció technikai értelemben már problémamentesen működik, a gyalogosoktól azonban együttműködést követel meg a rendszer. Ha egy nem jól belátható kereszteződés felé tart egy kerékpáros és egy gépkocsi, és a térfigyelő infrastruktúra ezt észleli, akkor képes rá, hogy vészjelzést küldjön mindkét közlekedőnek. Ha a gépkocsi fedélzeti rendszerét felszerelték olyan modullal, ami érzékeli az infrastruktúra által kibocsátott jeleket, akkor a központi kijelzőn megjelenik a STOP üzenet. De a biciklista vagy gyalogos nem rendelkezik OBU-val, ezért nekik más úton, például GSM telefonon lehet elküldeni a figyelmeztetést. Ehhez persze okostelefon, a rá telepített applikáció, és persze figyelem szükséges: nem biztos, hogy pedálozás vagy séta közben mindenki mindig a telefonját nézi. Igaz viszont, hogy sok fiatal zenét hallgat a telefonján, a hangos figyelmeztetés így hozzájuk eljuthat.

A Commsignia többféle technikai megoldással igyekszik megvalósítani a fenti feladatot, az egyik egy wifi-hez hasonló rádiójel, a másik ellenben a pontos helymeghatározáson alapuló rendszer. Ehhez a résztvevőknek rendelkezniük kell egy kis jeladóval, amolyan kulcskarikára fűzhető, pénzérménél nem nagyobb eszközzel.

A végső cél az, hogy a jövő nagyvárosainak zsúfolt, bonyolult, dzsungelszerű közlekedési csomópontjaiban a közlekedőket, különösen a sérülékeny közlekedőket láthatatlan, de szilárd és biztos védőháló vegye körbe, és óvja meg a többé-kevésbé automata üzemmódban haladó fémtestű járművektől.

N.V.