Sebességkorlátozás az ír utakon
- Walesben meglepően jól fogadták a közlekedők az új sebességkorlátozásokat.
- 60 km/h sebesség mellett 50% a valószínűsége, hogy az elgázolt gyalogos meghal.
- A magyar autósok is jó ha tudják: a román államfő aláírta az Anasztázia-törvényt.
Jelentős sebességkorlátozásokat vezetnek be Írországban, miután tavaly – sok évi folyamatos javulás után – újra romlani kezdett a közlekedésbiztonság a szigetországban, nőtt a közlekedési balesetek és azok áldozatainak a száma. 1997 és 2021 között számos intézkedés együttes hatására sikerült évi 472-ről 137-re csökkenteni a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát, ez a tendencia 2022-ben nemcsak hogy megtorpant, a közúti tragédiák száma gyors ütemű növekedésnek indult. Az idén már közel annyian haltak meg az ír utakon, mint 2021-ben összesen.
„Elfogadhatatlan mértékben növekszik a balesetek halálos áldozatainak a száma az ír utakon, túl sok fiatalt és családot veszítettünk el”, fogalmazott Eamon Ryan közlekedési miniszter, miután az ír Közlekedési Minisztérium közzétette a kormány sebességkorlátozási felülvizsgálati jelentését.
A közlekedésbiztonság – mint a miniszter fogalmazott – elfogadhatatlan mértékű romlása épp akkor kezdődött, amikor megkezdődött a még 2021. decemberében bejelentett közlekedési stratégia első ütemének végrehajtása. A közel 200 konkrét különféle és különböző mértékű intézkedést azért vezetik, illetve vezették már be, hogy 2030-ra felére csökkenjen a halálos áldozatok és súlyos sérülések száma, 2050-től pedig ne történjenek halálos kimenetelű és súlyos sérülésekkel járó közlekedési balesetek.
A program kidolgozásában – ahogy a kormány sebességkorlátozási felülvizsgálati jelentésének az elkészítésében is – részt vett a közlekedéssel és a közlekedésbiztonsággal foglalkozó valamennyi szervezet és hatóság. Jelentésük alapján készítette el az ír kormány az anyagot, amit szeptember végén hoztak nyilvánosságra a háttértanulmányokkal együtt, és amely a későbbi jogalkotás alapjául szolgál.
A szigorítás legfőbb irányai azonban már most nyilvánvalóak. Az ír kormány döntése értelmében az országban 2024-től a még szükséges jogszabály-módosítások után
A főutakon és a városok bevezető sugárútjain maradt az 50 km/h, és nem változtattak az első számú főutakon és az autópályákon hatályos sebességhatárokon sem.
Eamon Ryan közlekedési miniszter emlékeztetett, Írországban 1997 és 2021 között növekvő gépjárműforgalom mellett – avagy annak ellenére – sikerült drasztikusan visszaszorítani a sérüléssel járó és az emberéleteket követelő közúti közlekedési balesetek számát. Ezért is sokkolta az országot a közúti tragédiák számának hirtelen növekedése, ami azonnali és radikális lépésekre késztette a kormányt.
A dublini Közlekedési Minisztérium a WHO adataira hivatkozva emlékeztetett arra, hogy a legfőbb baleseti ok szinte mindenhol a modern világban a gyorshajtás, ami nemcsak a baleset bekövetkezésének esélyét növeli, hanem a következményeit is súlyosabbá teszi.
Felmérések bizonyítják, a sebesség 5%-os csökkentése 30 százalékkal csökkentheti a halálos balesetek számát. A sebességkorlátozás a leginkább a gyalogosok és más védtelen, illetve a gépjárművekben utazóknál kevésbé védett közlekedők biztonságát szolgálja. Bizonyított tény ugyanakkor az is, hogy
Wales már korábban szigorított és a 20 mérföld/órás sebességkorlátozás bevezetésének (ez átszámolva 32 km/h sebességnek felel meg) első heteinek tapasztalatait az ír bejelentéssel közel egy időben hozták nyilvánosságra. A walesiek szerint az ott bevezetett sebességkorlátozás „elképesztő” hatást gyakorolt a forgalom sebességére az egész országban.
GPS adatok alapján tíz városban 25 millió járműmozgást vizsgáltak hétfőtől péntekig, reggel 6 és 18 óra között két héten keresztül a sebességkorlátozás elrendelése után. Arra jutottak, hogy miközben a menetidő egy 2,5 km-es útszakaszra vetítve átlagosan 43-63 másodperccel nőtt, a közlekedésbiztonság jelentősen javult. Különösen a gyalogosok és a kerékpárosok érezhették „nagyságrendekkel nagyobb biztonságban magukat”. Emellett csökkent a légszennyezettség is.
A walesi jelentés szerint a közlekedők elfogadták a 20 mérföldes városi sebességkorlátozást. Ebben persze szerepet játszhatott az is, hogy Walesben, ahogy egész Angliában szeptemberben szigorították a közlekedési szabályszegésekért járó büntetéseket. Nőtt a fizetendő bírság és szabálytalanságokért adandó büntetőpontok száma egyaránt.
Az első felmérések – Walesben legalábbis – arra utalnak, hogy mivel a korlátozások nem járnak jelentős időveszteséggel az autósok számára, ellenben biztonságosabbá váltak számukra is az utak, a többség önként alkalmazkodott az új szabályokhoz.
F.Gy.A.