Segítsük egymást! Veszélyes manőverek 6.

Korábban már részletesen írtunk arról, miért fontos, hogy ne terheljük túl a gépkocsit, ha nyaralni indulunk a családdal, vagy ha költözéskor vagy bármilyen más okból nagy mennyiségű holmit kell egyik helyről a másikba szállítani. Jeleztük továbbá, miért fontos az is, hogy átgondoljuk mit hol helyezünk el a csomagtartóban, az utastérben vagy a tetőcsomagtartón és miképpen rögzítjük a rakományunkat.

Akkor sokan vélték úgy, hogy felesleges ilyesmivel foglalkoznunk, hiszen a pakolás mikéntjével és az áru rögzítésének hogyanjával a hivatásos sofőrök tisztában vannak, személyautóval, úrvezetők pedig aligha szállítanak olyasmit, aminek a nem megfelelő elhelyezése vagy rögzítése balesethez vezethetne.

Az élet azóta mindkét állítást megcáfolta.

A Szombathelyi Járásbíróság a napokban ítélte jogerősen tíz hónap (végrehajtásában két év próbaidőre felfüggesztett) fogház büntetésre azt a férfit, aki 2020. október 8-án délután maradandó fogyatékosságot és súlyos egészségromlást eredményező közúti balesetet okozott a Vép és Bozzai közötti úton. A sofőrnek, aki a baleset idején egy Ford Tranzitot vezetett, az ítélet részeként másfél évre bevonták a jogosítványát és még közel 200 ezer forint bűnügyi költséget is meg kell fizetnie.

A bíróság jogerős ítélete szerint a balesetet az okozta, hogy a 3500 kg engedélyezett össztömegű Fordot 5110 kilogrammnyi rakománnyal pakolták meg, noha a forgalmi engedélye alapján csak 1525 kg árut szállíthatott volna. A jelentős túlterhelés miatt a jármű már nem volt biztonságosan kormányozható. Ez a sofőr számára azonban a jelek szerint már csak akkor vált nyilvánvalóvá, amikor utolért egy munkagépet, ami egy pótkocsit vontatott. Lassított, de akkor a Ford önálló életet kezdett élni alatta. Mintegy 45-50 km/h sebességgel átsodródott a menetirány szerinti bal oldali sávba.

Amikor a sofőr elvesztette uralmát a Ford felett és az balra kisodródott, a szemből mintegy 55-60 km/h sebességgel közeledő Peugeot Boxer már csak kevesebb, mint 24 méterre volt tőle. Ekkora sebesség mellett a Peugeot vezetőjének 32,2-34,7 méterre lett volna szükség ahhoz, hogy az autót megállítsa. Már nem volt annyi, így a két jármű összeütközése már elkerülhetetlen volt.

A bíróság a szakértői vizsgálatok alapján azt állapította meg, hogy a Ford megközelítőleg 7,5 – 8 méter sodródás után mintegy 39-43 km/h sebességgel frontálisan ütközött a Peugeot-val, amit az út menti árokba lökött.

A Peugeot vétlen vezetője sérült meg a legsúlyosabban, nála állapítottak meg maradandó fogyatékosságot és súlyos egészségromlást. Utasa is nyolc napon túl gyógyuló súlyos sérüléseket szenvedett. A vádlott és a kocsijában utazók könnyű sérülésekkel megúszták a balesetet.

A jogerős ítélet több okot is felsorolt, amik a balesethez vezettek. Mindenekelőtt azt, hogy a sofőr megszegte a KRESZ 47. § (1) bekezdésében foglaltakat, miszerint „járművet megterhelni csak olyan mértékig szabad, hogy össztömege a megengedett legnagyobb össztömeget ne haladja meg”.

A bíróság rámutatott, hogy a Fordot jelentősen túlterhelték, így az már nem volt biztonságosan irányítható, ezért nem tudott járművével az úttesten, annak menetirány szerinti jobb oldalán közlekedni. Az már csak hab a tortán, hogy a Ford első kerekeire szerelt gumik olyan állapotban voltak, hogy azokkal még a megengedett terhelés mellett is veszélyes és tilos lett volna közlekedni.

Az ítélet kapcsán lapunknak több szakértő is elmondta, hogy sok autós nem veszi figyelembe a járművük terhelhetőségét. Sokan nem is tudják, hogy mennyi árut vagy csomagot pakolhatnak a csomagtartóba vagy a tetőre szerelt csomagtartóra.

Márpedig a gyártók úgy tervezik és építik meg az autókat, hogy azok meghatározott súlyterhelés és sebességhatárok között biztonságosan kormányozhatók és megállíthatók legyenek. Ezért kell – és nemcsak a teheráru-szállításnál, hanem a személygépkocsik megpakolásánál is (például költözéskor, amikor mindent egyszerre akarunk elszállítani) – különösen figyelni arra, hogy mit hova pakolnak.

Fontos, és nemcsak a teheráru-szállításra igaz, hogy a rakomány elhelyezéséért és rögzítéséért egyaránt a sofőr felel! Ha baleset történik a jármű vezetője nem védekezhet azzal, hogy nem tudott arról a két súlyzótárcsáról, amit a gyerek a csomagok tetejére rakott, amikor ő már épp indulni készült.

Fontos, hogy a nehéz dolgokat mindig alulra és középre kell elhelyezni, a többit pedig úgy, hogy a jármú súlypontja a rakomány elhelyezése után se távolodjon el jelentősen lehetőség szerint a hossztengely középvonalától.

A rakományt – főleg, ha már az össztömeg közelít a forgalmi engedélyben feltüntetett értékhez – célszerű rögzíteni, és ezt a szabályt a csomagtartóban elhelyezett holmik esetében is tanácsos követni.

A járművön kívül elhelyezett holmik esetében pedig tudni kell (KRESZ 47.§), hogy a jármű és rakománya együttes szélessége nem haladhatja meg a 2,5 métert. A rakományt a raktérben vagy a rakodófelületen kell elhelyezni, úgy, hogy az lehetőség szerint ne lógjon túl rajta egyik irányba se. Amennyiben ez nem lehetséges a rakomány méretei miatt nyitott rakfelületű járművön a rakomány úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen túl előre legfeljebb a jármű elejéig, hátra legfeljebb két méterre (de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra) vagy oldalra (úgy, hogy a rakomány és a jármű együttes szélessége a 2,5 métert ne haladja meg) kinyúljék.

Szemre aligha tartották be a szabályos áruszállításra és a biztonságos rögzítésre vonatkozó előírásokat és ajánlásokat azoknak az autóknak a vezetői, akikről nemrég tett közzé felvételeket a Budapest Autósok Közössége. Az első felvételen látható pickup sofőrje valószínűleg elfelejtette, hogy oldalra legfeljebb 40 centit lóghat ki a szállított holmi. Szemre itt nagyobb a túllógás és vélhetően a jármű és rakomány együttesen szélesebb is 2,5 méternél. Ami azonban nyilvánvaló, hogy a fémek jelentősen átlógnak mindkét oldalon a másik sávba is, ami igencsak balesetveszélyes. (E felvétel alapján állítólag már eljárást indított a rendőrség.)

A másik esetet még vizsgálják. Ott, egy Suzuki tetejéről csúszott le nyolc zárt szelvény – nagyon úgy fest, hogy egyáltalán nem voltak rögzítve, vagy ha mégis elképesztően rosszul. A Suzuki lassított és jobbra lehúzódott a fémek pedig mentek tovább, amerre a lendület vitte őket.

F.Gy.A.