Személyautók és nehéz teherautók küzdelme az autópálya sávjaiért

  • Hazánkban minden nap 6-tól 22 óráig tilos az előzés a nehéz tehergépkocsik számára.
  • Más országokban csak vasárnap tiltják, a kamionok akár párhuzamosan haladhatnak egymás mellett a sávokban.
  • Az áruszállítás és a személyszállítás szereplői nap mint nap megküzdenek az autópályákon a helyért, a továbbhaladás lehetőségéért.

 

Aki régebben tanulta a KRESZ-t, még ma is elcsodálkozik, hogy az autópálya belső sávjában vagy sávjaiban dobozos teherautók haladnak tartósan, eszük ágában sincs kisorolni a szélső sávba. De az a gyakorlat, hogy a háromsávos sztráda két külső sávját folyamatosan nyerges vontatók, azaz kamionok foglalják el, nem csak meghökkentő, de már-már félelmetes, különösen, ha egy kisebb méretű személyautó üléséből nézi az ember. Régi ismerősöm, Egon a napokban tért haza Olaszországból, ahol a Triesztet és Milánót összekötő A4/E70 sztrádán munkanapon, délelőtt autózott több száz kilométeren keresztül, és tapasztalta, hogy a kamionok nemcsak előzgetik egymást, de hosszan párhuzamosan haladnak a második sávban, és csak akkor térnek vissza a külső sávba, ha ott kényelmesen nagy hely keletkezik – ami egyébként ritkán fordul elő.

A magyar autópályákhoz szokott sofőrnek nem könnyű megemészteni a helyzetet, és tegyük hozzá, némi gyakorlatra és lélekjelenlétre van szüksége az úrvezetőknek, különösen, ha besorolni vagy éppen kisorolni szeretnének. Az aprócska személyautó úgy elvész a 40 tonnás monstrumok erdejében, mint az elefántcsordába tévedt nyúl.

Egon nem véletlenül érezte elveszettnek magát az olasz pályán, ugyanis Magyarországon a 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsik számára (ezek a kamionok) általános, hajnali 6 és este 10 óra között előzési tilalom van érvényben az autópályákon és autóutakon, ahol két- vagy többsávosak az azonos irányú pályák. Ezt jelzi a „Tehergépkocsival előzni tilos” tábla is, amit esetenként elláthatnak súlyhatár megjelöléssel.

Ezzel szemben Olaszországban a kamionok számára csak vasárnap (09:00–22:00 között) érvényes az általános előzési tilalom, igaz, hogy további, speciális korlátozások is léteznek, mint például a Brenner autópályán (A22) a 12 tonna feletti kamionokra bevezetett állandó előzési tilalom. Európában országonként eltér az előzési tilalom: van, ahol csak hétvégén, van, ahol napszakhoz kötötten, és van, ahol – például Lengyelországban – az év minden napján és a nap minden percében érvényes.

Köztudott, hogy a nehéz teherautók sofőrjeit a munkáltatók különféle eszközökkel igyekeznek rászorítani, hogy határidőre érjenek célba egyik rakodóhelytől a másikig. Ezek a sofőrök pénzért hajtanak, és nem jókedvükből lépik át a sebességhatárokat vagy szegik meg az előzési tilalmakat. Ha egyik napról a másikra egy hatósági intézkedés a parkolóba kényszerítené ezeket a járműveket, akkor hamar kiürülnének a bevásárlóközpontok polcai, de leállnának a gyárak, az erőművek és még sorolhatnánk. Ugyanakkor az infrastruktúra mégsem lehet kizárólag az áruszállító járműveké, a személyszállítás sem kevésbé fontos, nem beszélve arról, hogy a használók fizetnek a szolgáltatásért. Valamilyen észszerű kompromisszumot kell találni a személyszállítás és az áruszállítás között az infrastruktúra használatában. Közlekedésbiztonsági szempontból a személyautók, a maguk 1,5-2 tonnás tömegükkel sérülékeny közlekedőnek tekinthetők a 40 tonnás áruszállító járművekkel szemben. Be-  illetve kisorolásnál megesik, hogy a személyautó előtt, mögött és mellett is nyergesvontató halad. Ezek a közlekedésbiztonság szempontjából kifejezetten veszélyes helyzetek. Nem megoldhatatlanok, de veszélyesek, rutintalan sofőrök számára különösen.

N.V.