Tegnap óta félmillió forintja és az autója bánhatja annak, aki horrorkaravánt üzemeltet

  • Vasárnap óta a közlekedési hatóság ellenőrei is lecsaphatnak az úgynevezett horrorkaravánokra.
  • Életbe lépett az a jogszabály-módosítás, ami a személy- és kisteherautók ellenőrzését is lehetővé teszi a hatóság számára.
  • Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár célzott akciókat ígér a veszélyes horrorkaravánok ellen.

Fotó: police.hu

Egy vasárnap hatályba lépett jogszabály-módosítás értelmében félmillió forintos közigazgatási bírsággal sújthatók a közlekedőket időről időre megdöbbentő és folyamatosan veszélyeztető, az úgynevezett horrorkaravánok – figyelmeztetett vasárnap kiadott közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

A Magyarországon áthaladó döntően külföldi honosságú horrorkaravánok ellenőrzését az tette lehetővé a közlekedési hatóság számára, hogy a jogalkotó egy újabb járműkategóriára is kiterjesztette a szabálytalan vontatást végző, műszakilag nem megfelelő, túlsúlyos, illetve túlméretes járműszerelvények közlekedési hatósági ellenőrzésének és szigorúbb szankcionálásának lehetőségét.

A hatóság vasárnapig közúton csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók nem megfelelő műszaki állapotát, elégtelen rakományrögzítését ellenőrizhette, szankcionálhatta szükség esetén. A közúti közlekedési törvény vonatkozó rendelkezése velük szemben bírság kiszabását vagy a pénzkövetelés biztosítás megfizetéséig a jármű visszatartását teszi lehetővé.

Az immár a személyautókra és a kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőség így már a járműszerelvények forgalomból való azonnali kitiltását is megalapozza. A továbbhaladás kötelező feltétele lett – a bírság megfizetésén túl – a közlekedésbiztonságot veszélyeztető állapot megszüntetése.

A halálkaravánokat kísérő figyelőknek eddig csak arra kellett figyelniük, merre járőröznek a rendőrök. Mivel, mint arról lapunk is számos alkalommal írt, a rendőrség a Pofátlan(TAN)írási akció keretében civilnek látszó, ám valójában a forgalomellenőrzéshez, a szabálysértések dokumentálásához és bármilyen más intézkedéshez kellőképpen felszerelt civilnek látszó autókkal is jelen van az utakon, a horrorkaravánok irányítói eddig sem lehetek biztosak abban, hogy időben ki tudnak térni az ellenőrök útjából. Mostantól a közlekedési hatóság ellenőreivel is meggyűlhet már a bajuk.

Tény azonban, hogy eddig csak a rendőrségnek volt lehetősége fellépni a szabálytalanul megrakott, túlméretes és veszélyes járműszerelvényekkel szemben. A szaktárca reményei szerint a vasárnaptól hatályos új szabályozás a szakhatóság jogosítványainak bővítésével még eredményesebbé válhatnak a közúti ellenőrzések.

Miként arról konkrét esetek és rendőrségi akció kapcsán a Közlekedésbiztonság is többször írt, az úgynevezett „horrorkaravánok” szinte kizárólag külföldi honosságú járművekkel vontatott járműszerelvények, amelyeknek a sofőrjei is mind külföldiek, ahogy a megbízói is. Jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt, használt, gyakran üzemképtelen autókat szállítanak el jellemzően Romániába, olykor más keleti vagy balkáni országokba.

Egyszerre több gépkocsival vágnak neki az útnak, amiket egymás mögé kapcsolt pótkocsikon szállítanak. A hevenyészetten rögzített autók alá, fölé, de olykor az utasterükbe is más árukat, lomot is bepakolnak, amiket szintén csak úgy tessék-lássék rögzítenek, már, ha rögzítik azokat egyáltalán. Az efféle rakományok csak tovább rontják a szabálytalanul felpakolt és emiatt amúgy sem túl biztonságosan járműszerelvények stabilitását.

Az esetek többségében az egész karaván maga a sok keréken guruló instabilitás. Előfordult, hogy a használt autót ponyvával letakart limlom tetejére tették, mintha csak valami gyerekjáték lenne. Elég egy hirtelen fékezés, és csak a vakszerencsén múlik, hogy a rakomány egyes darabjai milyen irányba és mekkora erővel szabadulnak el.

Az  ITM a jogszabály-módosítás kapcsán hangsúlyozta, hogy a nyugati használt autókat ily módon szállító lelkiismeretlen haszonlesők Magyarországon (és az útvonalukba eső többi országban is) súlyosan veszélyeztetik a közlekedés biztonságát, ezért kellett megteremteni a még hatékonyabb és szigorúbb hatósági fellépés lehetőségét velük szemben.

Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára az MTI-nek azt mondta: A „horrorkaravánok” szélsőséges példái a járművezetői felelőtlenségnek, ezért végleg el kell venni az ügyeskedők kedvét az efféle súlyosan balesetveszélyes barkács-megoldásoktól.

Az e célt szolgáló, már decemberben kihirdetett jogszabály-módosítás lépett hatályba január utolsó napján. Mosóczi bejelentette: A közlekedési hatóság a közeljövőben célzott ellenőrzési akciót tervez a legnagyobb forgalmú nemzetközi tranzitútvonalak mentén.

A tárcánál működő közlekedési hatóság munkatársai tavalyi tematikus közúti ellenőrzéseiken 108 esetben állapítottak meg jogsértést. A műszaki hiányosságok mellett a menetíró készülékkel, dokumentációval kapcsolatos mulasztások miatt összesen 77 millió forint helyszíni bírságot szabtak ki. Az ellenőrző hatóság az új lehetőséggel élve még hatékonyabban léphet fel a „horrorkaravánokkal” szemben, a fokozottan balesetveszélyes gyakorlat visszaszorítása érdekében – olvasható a közleményben.

F.Gy.A.