Tisztázzuk, mi is a pontosan a nappali menetjelző lámpa szerepe?!
- Sokan nem tudják, mire szolgál a nappali menetjelző lámpa, és rendszeresen használják azt a tompított fényszóró kiváltására.
- Márpedig ez helytelen, ellentmond a jogszabályi előírásoknak, továbbá komoly közlekedési veszélyhelyzetek előidézője lehet.
- A nappali menetjelző lámpa szerepe nem az, hogy a jármű előtti útfelületet megvilágítsa, hanem hogy a jármű helyzetét jelezze más közlekedők felé.
- Csak előre bocsát ki fényt, hátra nem, ezért kedvezőtlen látási viszonyok esetén (ködben, éjszaka stb.) a használata tilos.
- A nappali menetjelző lámpák használatáról uniós norma rendelkezik, a hazai előírások megfelelnek a közösségi szabályoknak.
- A skandináv országok már évtizedekkel az uniós szabályozás előtt kezdeményező szerepet játszottak a DRL kifejlesztésében és elterjesztésében.
- A nappali menetjelző lámpáknak a közúti közlekedés biztonságára gyakorolt közvetlen hatása jelentős.
A közúti forgalomban szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan nem tudják, mire szolgál az úgynevezett nappali menetfény. Ezeket a sofőröket más autósok rendszerint kíméletlenül ostorozzák a közösségi felületek kommentjeiben, rávilágítva arra, hogy a menetfény teljesen más, mint a tompított fényszóró. Ez így is van, de kezdjük az elejénél.
A menetfény – szakszerű és hivatalos nevén: nappali menetjelző lámpa – a nevéből adódóan a gépjárművek nappali kivilágítására, helyzetének megjelölésére szolgál. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 55/A §-a alapján: „A gépjárművet fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával. A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.”. (A „fel szabad szerelni” kifejezés hátterében az áll, hogy a 2011 előtt gyártott gépkocsik esetében a nappali menetjelző lámpa még nem tartozott a jármű kötelező felszerelései közé, és ezeknél a járműveknél az utólagos beszerelésre lehetőség van, de az nem kötelező.)
A nappali menetjelző lámpák legfontosabb ismérvei, hogy csak színtelen (fehér) fényt bocsáthatnak ki, továbbá a tompított fényszóróhoz képest gyengébb a fényerejük, ezáltal nem arra szolgálnak, hogy a jármű előtti útfelületet megvilágítsák, hanem hogy a jármű helyzetét jelezzék más közlekedők felé. Hasonlóan fontos ismérv – amit sajnos sokan nem tudnak –, hogy kizárólag előre bocsátanak ki fényt, hátra azonban nem. És éppen utóbbi jellemzője miatt van az, hogy a KRESZ szerint a nappali menetjelző lámpát kizárólag nappal és jó látási viszonyok esetén lehet alkalmazni a tompított fényszóró kiváltásaként (ami lakott területen kívüli úton kötelező).
Amennyiben a látási viszonyok romlanak (pl. ködben, sűrű csapadék esetén, esteledni kezd, vagy már besötétedett), a nappali menetjelző lámpa használatának már nincs helye, hiszen előre már elégtelen fényt bocsátanak ki, a hátsó lámpák pedig teljesen sötétek maradnak. Ebben az esetben még kellő időben át kell váltani tompított fényszóróra, vagy – a feltételek megléte esetén – a ködfényszóró és ködlámpa használatára.
Az előzőekben már említett 6/1990. KöHÉM rendelet által megfogalmazott szabályok megegyeznek az uniós előírásokkal.
A rendelet 55/B §-a nappali menetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek sorában meghatározza, hogy gépjárműre csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni (ez az utólagos beszerelések esetében a műszaki vizsgán akár gondot is jelenthet). A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy automatikusan bekapcsoljanak, amikor a jármű motorját beindítják. A hatályos szabályok szerint ilyen világítóeszközt minimum 25, maximum 150 cm magasan lehet elhelyezni, és a két lámpa között legalább 60 centiméteres távolságot kötelező tartani.
A nappali menetjelző lámpáknak a közúti közlekedés biztonságára gyakorolt közvetlen hatása jelentős. Nem csak borult időben, hanem napsütésben is igaz, hogy jóval később veszünk észre egy velünk szemben kivilágítatlanul közlekedő gépkocsit, mint egy kivilágítottat. A helyzet összehasonlíthatatlanul kedvezőtlenebb például fasor, illetve erdős terület mellett haladva, ahol napsütésben a fényes és az árnyékos területek rendkívül sűrűn váltják egymást, ami nem csak az emberi szemet fárasztja, hanem összemossa a háttérrel, azaz lényegében felismerhetetlenné teszi a szemből érkező járműveket. A nappali menetjelző lámpák az ilyen helyzetekben is sokat segíthetnek.
G.I.