Vigyázat! Kezdődik a motorosszezon!
- Halálos motorosbaleset az első igazán tavaszias hétvégén.
- Nemcsak a motort, a motorost is fel kell készíteni a szezonra.
- Az autósok elszoktak a náluk kisebb, gyorsan mozgó járgányoktól!
- Újabb, már-már nyárias hétvége következik, amikor a motorosok is kirajzanak majd.
Halálos motorosbaleset történt vasárnap Badacsonytomajnál a 71-es úton. Egy 54 éves férfi eddig tisztázatlan körülmények között elvesztette uralmát a járműve felett és a kőkorlátnak csapódott. A kiérkező mentők már nem tudták megmenteni az életét.
Előző nap Hajdúhadházon történt motorosbaleset. Ott egy motoros sérült meg, amikor személygépkocsival ütközött.
Ugyanaznap a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság, a megyei kormányhivatal, a Közlekedésbiztonsági Alapítvány és a Honda Safety épp a motorosok számára szervezett nyílt napot Debrecenben. Ingyenes átvizsgálással, vezetéstechnikai tréninglehetőséggel, KRESZ-tesztekkel várták azokat, akik biztosra akartak menni, hogy ők maguk és gépeik is felkészültek a szezonra.
Minden arra utal, hogy a jó idő beköszöntével lassan elkezdődik a motorosszezon, és a tapasztalatok szerint az első hetekben, egy-két hónapban ugrásszerűen megnő a motorosbalesetek száma. Ezért lenne fontos, mondják a közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek, hogy mindenki, aki, ha az időjárás engedi motorral közlekedik, menjen el egy tréningpályára mielőtt belevetné magát a forgalomba vagy legalább keressen egy forgalom elől elzárt utat, parkolót, ahol biztonságosan gyakorolhat. Főleg, ha előzőleg hónapokig nem ült nyeregbe.
Bár sokak szerint a motorozás is olyan, mint a biciklizés, „aki egyszer megtanulta, soha nem felejti el”, van néhány nem elhanyagolható különbség a biciklik és a motorok között. Elég csak a két jármű súly- és sebességkülönbségére gondolni, hogy belássuk: nem mindegy, hogy kerékpárral vagy motorral esik el valaki egy kanyarban, rohan egy kőkorlátnak, egy másik járműnek, gyalogosnak.
Amúgy több hónapos kihagyás után a kerékpárosoknak is javasolják, hogy kerekezzen pár száz métert bemelegítés gyanánt olyan helyen, ahol sem magukat, sem másokat nem veszélyeztetnek.
A közvélekedés szerint az esetek többségében maguk a motorosok a „hibásak” az őket ért balesetekért. Száguldoznak, cikáznak az autók között, nem tartják be a szabályokat, keresik a veszélyt.
Kétségtelen tény, hogy a gyorshajtás, vagy ahogy a közvélekedés megítéli, az esztelen száguldozás a motorosbalesetek legfőbb oka. Évekre visszamenően a könnyű sérülésekkel végződőktől a halálos kimenetelűekig, a balesetek 55-60 százaléka a sebesség helytelen megválasztására vezethető vissza. Ezen túl minden ötödik a kanyarodás, az irányváltás szabályainak be nem tartására. Ez a második fő baleseti ok.
Az összes többi szabályszegés a baleseteknek alig több mint 20 százalékát teszi ki.
2017-ig évente átlagosan 43 motoros lelte halálát az utakon. A következő években aztán hirtelen nőni kezdett a halálos kimenetelű balesetek száma, 2018-ban 49, a rákövetkező évben 64 motoros vesztette életét közlekedési balesetben. 2020-ban, nem kis részben a pandémiának köszönhetően a halálos motoros áldozatok száma 39-re csökkent, de a helyzet a rendőrség szerint még koránt sem megnyugtató. És nemcsak azért, mert egy halálos áldozat is sok!
A motorosokra is igaz, a balesetek döntő többsége emberi hiba, mulasztás vagy figyelmetlenség miatt következik be. Ide sorolandó az is, amikor a motoros tudásához, felkészültségéhez képest túl nagy „vasat” vásárolt magának és idő előtt akarja bizonyítani, hogy ő azt is képest megülni, sőt, akár bravúrokat is végre tud hajtani vele.
„Nemcsak nem helyes, kifejezetten veszélyes is, ha valaki egyik napról a másikra átnyergel a segédmotoros kerékpárjáról egy több száz köbcentis nagymotorra”, mondják már évek óta a motorokhoz értő szakemberek, kereskedők, trénerek, versenyzők egyaránt – mindhiába. Minden évben előfordul nem is egy olyan eset, amikor azért történik baleset, mert valaki úgy érezte, a kivételek közé tartozik, neki mindegy mekkora vas van a nyereg alatt, képes azt biztonságosan megülni.
Sok tragédia történik amiatt is, mert a magukat már rutinosnak érző motorosok az olykor több hónapos téli kényszerpihenő után ott és úgy akarják folytatni a motorozást, ahol és ahogy abbahagyták a tél elején. Sem magukat, sem a gépüket nem készítik fel a szezonra, noha mindkettőre szükség lenne.
Ha heteket, hónapokat állt a garázsban a motor, nem elég alaposan áttörölni, hogy szépen csillogjon az úton. Erősen ajánlott átnézni, vagy átnézetni a fékeket, a bowdeneket, és azonnal ki kell cserélni, ha kopottak vagy már kicsit szőrösödnek. Elengedhetetlen az olaj-, a fékfolyadék szintjének és minőségének, valamint a gumiknak az ellenőrzése. A kopott vagy sérült gumi a motoron sokkal veszélyesebb, sokkal több gondot tud okozni, mint az autókon.
Akinek meg van hozzá a megfelelő tudása és vannak szerszámai is, elvégezheti maga is, de évente egyszer talán jobb olyan szakemberekre bízni a motor tavaszi felkészítését, akik azokra a hibákra is felfigyelnek és ki is javítják azokat, amik csak később okozhattak volna gondot.
Nemcsak a motort, a motorost is fel kell készíteni a szezonra. Nyilván, aki novemberben tudott motorozni, márciusban is tud. Nem mindegy azonban a forgalomban, hogy milyenek a reflexei, mennyire rutinosan vezeti a gépét a motoros. Pár hónap alatt könnyen kieshet a gyakorlatból a hobbimotoros, ezért javasolják a vezetéstechnikai trénerek, hogy mielőtt valaki belevetné magát a forgalomba vagy nagyobb túrára indulna, gyakoroljon egy keveset. Menjen el például egy tréningpályára.
Mindezeken túl a motorosoknak fel kell készülniük arra is, hogy az autósok számára jó ideig ők még „láthatatlanok” lesznek. Túl kicsik és túl gyorsak. Kell egy kis idő (és, hogy a motorosok kellően nagy számban legyenek jelen az utakon), mire az autósok megszokják, hogy gyors és nagy kétkerekűek is közlekednek az utakon, és számolnak velük! Addig is fontos lenne, hogy a motorosok úgy közlekedjenek, hogy folyamatosan jól láthatók legyenek az autók visszapillantóiban (ne a holtterükben motorozzanak, mert onnan könnyebben, de legalábbis gyorsabban tudnak előzni). Viseljenek feltűnő, színes ruhát! És, különösen a városi forgalomban készüljenek fel arra, hogy ahogy köztük is vannak, akik cikáznak az úton, figyelmetlenek, előbb kanyarodnak és csak aztán teszik ki az irányjelzést, és nem mindig tartják be sebességkorlátozásokat, az autósok sem különben. Viszont, mindenkit haza várnak. Azokat is, akiknek egy közlekedési szituációban igazuk volt, és azokat is, akik hibáztak.
F.Gy.A.