Elkezdődött!

  • Amint az várható volt, a rendőrség átfogó ellenőrzéssorozatot indított a héten az övhasználati hajlandóság javítására.
  • Nemcsak nálunk, egész Európában akcióznak a rendőrök – és nemcsak az autósok biztonsági öv használatát ellenőrzik!
  • Nem feltétlen csak a spontán felállított ellenőrző pontokon, hanem drónokkal is figyelik, hogy ki nem kötötte be magát!

Miután lesújtó eredménye lett annak a rendőrség megbízásából még tavaly végzett felmérésnek, melynek keretében a Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület felmérte milyen arányban használják a biztonsági övet és a gyermekbiztonsági rendszereket a Magyarországon közlekedő autósok, az sem lett volna meglepő, ha már az eredmény megismerésének napján akciót indít a rendőrég az övhasználati morál javítása érdekében. Akkor még nem léptek. Most azonban megtették.

Igaz, a február 13-tól egy héten át (vasárnapig) tartó akciót ugyan a Roadpol, azaz az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata szervezésében rendelte el az ORFK, az autósok szempontjából azonban ennek csak annyi jelentősége van, hogy aki a héten Európa bármely országában autóba ül, annak ugyanúgy számítania kell fokozott közúti-közlekedésbiztonsági ellenőrzésekre, mint országon belül. 

Itthon a rendőrség a biztonsági öv használatának az ellenőrzésére fókuszál, miután a már hivatkozott felmérés szerint a gépjárművezetők és utasaik ezen a téren fegyelmezetlenebbek lettek. Már csak ezért is érdemes mostantól annak is bekötnie magát, ha autóba ül, aki „csak a szomszéd utcába” autózik.

A már hivatkozott felmérés szerint országosan az autóvezetők 88,5 százaléka használta a biztonsági övet a vizsgált időszakban. Az anyósülésen utazók még kisebb arányban: 87,3 százalékuk volt csak bekötve, amikor elhaladtak a felmérést készítők előtt. A hátsó ülésen pedig – mintha ott még ma sem lenne kötelező – az utasoknak csupán az 57,1 százaléka volt bekötve. Hétvégén még kevesebben.

Nyugat-Magyarország Budapest és Pest megye Kelet-Magyarország (A ország Dunától keletre eső összes megyéje)
Sofőr 91,0 87,5 87,5
Utas az első ülésen 90,3 86,1 85,7
Utas a hátsó ülésen 71,2 65,2 47,9

Forrás: ORFK

Pedig a hátsó üléseken utazók az övhasználat mellőzésével nemcsak saját életüket, testi épségüket kockáztatják, hanem az előttük ülőkét is veszélyeztetik. Egy vészfékezés vagy ütközés után tehetetlenül és irányíthatatlanul előre repülő testük súlyos, akár halálos sérüléseket is okozhat az első üléseken utazóknak.

Az elmúlt öt évben történt baleseteket elemezve a kutatók arra is rámutattak, hogy a gépjárművezetők körében 4,2-ször, a jobb elsőn 3,6-szor, míg a hátsó üléseken viszont 7,9-szer nagyobb a valószínűsége, hogy a biztonsági övét nem használva utazó meghal egy balesetben, mint az övhasználók esetében!

Sokan – azon túl, hogy csak két saroknyira autóztak volna – azzal magyarázták, hogy „most (amikor a rendőr rajtakapta őket) éppen nem használták az övet”, hogy van a kocsiban légzsák, ami megvédi őket. Csakhogy – mint arra az akció kapcsán több közlekedésbiztonsági szakértői is rámutatott – a légzsákokat úgy kalibrálták, hogy azok az övvel együtt nyújtsanak megfelelő védelmet az autókban utazóknak.

Önmagában – azaz öv nélkül – használva a légzsák még akár súlyosabb sérüléseket is okozhat, mint ha nem lett volna az autóban!

Az övhasználat mellőzése, mint arról nemrég mi is írtunk [cikkünk innen érhető el] nemcsak azzal járhat, hogy egy balesetben az öv nélkül utazó lényegesen súlyosabban megsérül, mintha bekötötte volna magát. És még nem is csak azzal, hogy a rendőrség – attól függően, hogy lakott területen, azon kívül vagy autópályán vezetett valaki be nem kapcsolt övvel – 10, 15, vagy akár 20 ezer forintos bírságot is kiszabhat.

Nemcsak a hatóság, a biztosítók is „büntetik” az övhasználat elmulasztását. 30-50 százalékkal kevesebb kártérítést fizetnek a baleseti sérülteknek és az áldozatok hozzátartozóinak is, ha kiderül, hogy nem voltak bekötve, amikor balesetet szenvedtek. Arra is volt már példa, hogy miután a szakértők egy halálos balesetet követően megállapították, hogy az elhunyt legfeljebb súlyos sérülést szenvedett volna, ha beköti magát, egyáltalán nem fizettek a hozzátartozóknak.

Ez a következménye a sértetti-károsulti közrehatásnak! – figyelmeztetett a napokban kiadott közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége.

Fontos tudni, hogy a mostani akció kicsit más lesz, mint a korábbiak!

Nem érdemes abban bízni, hogy a szemből érkezők úgyis jelzik, ha valahol a rendőrség ellenőrző pontot állított fel, s elég lesz akkor sietve bekötnie magát az övet máskor nem használó sofőrnek. A rendőrség már jó ideje használ drónokat országszerte a közlekedési szabályszegések, köztük az övhasználatot mellőzők kiszűrésére. Nem egy drónnal készült felvétel megtalálható a különböző közösségi médiafelületeken is, amelyeken az látszik, hogy a sofőr az ég felé néz, majd sietve bekapcsolja az övét. De akkor már késő volt. Lebukott.

Az akció kapcsán az ORFK közlekedésrendészetén hangsúlyozták: az övhasználattal a baleseteket nem lehet megelőzni, azonban a következményeik jelentősen csökkenthetők. Ezért fontos, hogy – ha már amúgy is kötelező – mindenki kösse be magát.

… mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.