A csíkos autók látványa lassítja a forgalmat

  • Közel húsz sebességmérő napi átlag hat órában folyamatosan ellenőrzi a forgalmat.
  • Olykor néhány kilométeren belül több sebességmérő pontot is felállítanak.
  • A sebességmérőpontok közel felét a lakossági igények alapján jelölték ki.

Napi hat órában közel húsz sebességmérő készülék ellenőrzi a BRFK a budapesti utakon közlekedőket. Budapest 190 pontján találkozhatnak az autósok rendszeresen „traffipaxozó” rendőrökkel, már ha észreveszik őket, mert az elmúlt két évben már nemcsak, hogy nem jelentik be előre, hogy mikor és hol mérnek, de nem is mindig teszik ki közszemlére a „traffipaxos” autóikat. Sőt, a sebességmérések egy részét már nem is „rendőrség” feliratú autókból végzik.

A naponta utcára küldött eszközökön felül vannak még a fix telepítésű VÉDA-kapuk, amelyek szintén mérnek sebességet, emellett – mint arról korábban már többször írtunk – más jogsértések leleplezésére is alkalmasak. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy csak 190 helyen számíthatnak sebességellenőrzésre az autósok.

Balogh Ádám alezredes, a BRFK Közlekedési Főosztályának vezetője lapunknak elmondta, hogy a kerületi kapitányságok és a főkapitányság közlekedésrendészeti főosztálya havi tervek alapján dönt arról, hogy mikor, hol mérnek, arról pedig a körülmények és az adott hely kínálta lehetőségek függvényében, hogy honnan, illetve hogyan.

Emlékeztetőül: karácsony előtt egy ilyen előre tervezett akcióban hárompercenként fotóztak le egy-egy gyorshajtót a III. kerületben. Akkor a rendőrség azt közölte, még a sokat tapasztalt közlekedési rendőröket is meglepte a gyorshajtók nagy száma.

– A mérések egyik felét rendőri jelzéssel ellátott gépkocsiból, vagy ahogy az emberek nevezik őket, csíkos autóból végeztük, a másik felét civil kocsikból – mondta Balogh alezredes. – Jelentős volt a különbség a kétféle sebességellenőrzés között.

Kell-e mondani: a csíkos kocsik látványa esetén jóval kevesebben lépték át a megengedett sebességhatárt, mint a civilnek látszóknál, amiket többnyire észre sem vettek az autósok, vagy ha mégis, már későn.

– A csíkos autók látványa mindenütt lassításra készteti az autósokat, azután sokan jelzik a szembejövőknek a „veszélyt”. A „civil” sebességmérő autókat nem olyan könnyű kiszúrni. Mivel a gyorshajtókat ilyenkor nem állítjuk meg, a bírságot az objektív felelősség alapján közigazgatási bírságként szabja ki a hatóság, a leleplezett gyorshajtók sem tudják figyelmeztetni a többieket.

Két éve a rendőrség ezért hagyott fel azzal az autósbarátnak szánt gyakorlattal, miszerint minden nap reggel megadták az aznapra tervezett sebességmérések helyét és időpontját. Sok autós kezdte azzal a napját akkoriban, hogy megnézte a police.hu oldalon, hogy hol kell aznap „óvatosan” közlekedni. Az aznapra jelzett sebességmérési helyeknél „szabályosra” lassítottak, de azután már nem törődtek a sebességkorlátozással.

Manapság is vannak olyan autósok, akik, ha észreveszik a „traffipaxos autót” úgy érzik, utána már nyugodtan hajthatnak, ahogy kedvük tartja. Pedig nem, és nemcsak azért, mert szabálytalan!

– Ahol nagy számban és gyakran lépik túl az autósok a megengedett sebességet, időnként úgynevezett sorozatmérést tartunk. Egymástól olykor csak egy-két kilométerre, olykor nagyobb távolságra egymás után több sebességmérőt is felállítunk. Így, akik nem tudják vagy nem akarják betartani az adott útra előírt sebességhatárt, néhány kilométeren belül akár két-három bírságot is összegyűjthet – magyarázta Balogh Ádám. Az alezredes hozzátette: – Gyakran egy csíkos autó után, pár kilométeren belül egy civilnek látszó autóból is mérünk. Épp ezért senki ne higgye, hogy ha látott egy traffipaxos kocsit, már nyugodtan hajthat, mert aznap, azon az úton már nem mérnek be még egyszer. Inkább tartsa be a megengedett sebességet.

A BRFK Közlekedésrendészetének vezetője elmondta: annak 190 pontnak, ahol rendszeresen mérnek sebességet, közel felét (80-at) a lakossági bejelentések alapján jelölték ki.

– Minden bejelentést komolyan veszünk és ellenőrzünk – mondta Balogh alezredes, aki azt azonban nem tudta megmondani, hogy a lakossági bejelentések hányadát tartja a rendőrség általában indokoltnak, megalapozottnak.

– Nem vezetünk ilyen statisztikát – mondta. – Ha egy úttal vagy útszakasszal kapcsolatban bejelentéseket kapunk, hogy ott – a bejelentők szerint – nagy számban veszélyesen gyorsan hajtanak, száguldoznak az autók, kimegyünk és mérünk. Ha a méréseink visszaigazolják az ott élők aggodalmait, rendszeressé tesszük a méréseket.

Balogh Ádám alezredes emlékeztetett rá, hogy a gyorshajtás az egyik legfőbb baleseti ok, ezért a fővárosi rendőrség fontosnak tartja a forgalom folyamatos ellenőrzését és a gyorshajtók kiszűrését.

Mindezeken felül és ezektől függetlenül Budapesten nap mint nap több Pofátlan(TAN)ító kocsi járőrözik. Ők, amint lehet meg is állítják a szabályszegőket, így a gyorshajtókat is, ami egyszersmind azt is jelenti, hogy akiket ők elkapnak, nem ússzák meg csupán egy pénzbírsággal. A jogsértéstől függően ők büntetőpontokkal is gazdagodnak, vagy akár a jogosítványukba is kerülhet egy-egy súlyosabb szabályszegés.

F.Gy.A.