Divatba jött az ámokfutás?

  • Akár 15 évet is kaphat a 140-es tempóval rendőrgázolással próbálkozó debreceni ámokfutó.
  • Ittas volt, erőszakos és többszörösen visszaeső is, ezért küldené fegyházba az ügyészség.
  • A rendőrségnek üldözés közben vigyáznia kell a vétlen közlekedőkre, sőt az ámokfutóra is.

Bár a tények azt mutatják, semmi értelme, mégis sokan, és egyre többen választják a menekülést az őket igazoltatni kívánó rendőrök elől. Az okok szinte mindig ugyanazok. Ha csak nem embercsempészről van szó, aki a kocsijába összezsúfolt „emberáruval” próbálna meg kereket oldani a járőrök elől, akkor szinte mindig ittas vagy bódult vezetés a menekülés oka, vagy utóbb kiderült, hogy a sofőrnek nincs és soha nem is volt jogosítványa, esetleg, hogy eltiltás hatály alatt vezetett.

A Debreceni Regionális Nyomozó Ügyészség a napokban emelt vádat egy 39 éves férfi ellen, aki közel 100 kilométeren át menekült az őt üldöző rendőrök elől Debrecenből vissza Debrecenig, mígnem, amikor visszatért a városban egy jobbra ívelő kanyarban elvesztette uralmát az autója felett és az útszéli vízelvezető árokba sodródott. Ott fogták el a rendőrök.

Kiderült, hogy a férfi ittas volt, ezért menekült. Ám ezzel összességében többet ártott magának, mint gondolta. [Az ámokfutásról a járőrkocsi fedélzeti kamerájával készített felvételt az ügyészség tett közzé.]

Az eset még február 8-án történt. Egy rutinszerű közúti ellenőrzés során a rendőrök megállásra utasító jelzésére a sofőr a gázpedálra taposott és gyorsan növekvő sebességgel tovább hajtott. A rendőrök a nyomába eredetek.

Menekülése közben az ámokfutót több rendőr többféle módon is megkísérelte megállítani, mindhiába. Volt, amikor közel 140-es tempóval hajtott és amikor egy rendőr az út szélén állva próbálta jobb belátásra bírni, felé kormányozta az autóját. Csak a jó reflexei mentették meg a rendőr életét. Az utolsó pillanatban tudott csak elugrani a felé tartó autó elől.

Az ügyészség a napokban emelt vádat ellene hivatalos személy elleni erőszak és közúti veszélyeztetés bűntette, továbbá ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége miatt. Az erőszakos, többszörösen visszaeső férfi az eset óta letartóztatásban van. S ha az ügyészségen múlik, jó ideig nem ül még volán mögé. Vádiratukban ugyanis arra tettek indítványt, hogy a bíróság ítélje őt végrehajtandó fegyházbüntetésre és határozott időre tiltsa el a gépjárművezetéstől.

Tekintettel arra, hogy a vádlott többszörösen visszaeső erőszakos bűnelkövetőnek minősül, a vádiratban leírtakért akár 15 év fegyházbüntetést is kaphat.

Nem ő volt azonban az egyetlen, aki utóbbi időben sikertelenül próbált meg elmenekülni a rendőrök elől. A napokban számoltunk be annak a férfinek az esetéről, aki ittasan és bedrogozva próbált meg elmenekülni a rendőrök elől, akik igazoltatni akarták, miután a XIII. kerületben szabálytalanul kanyarodott be egy utcába. Később számos szabálysértést is elkövetett, több vétlen közlekedőt veszélyeztetett, mígnem egy járdaszigetnek hajtva defektet kaptak a kerekei. [Cikkünk innen érhető el.]

Nem volt jogosítványa annak a 35 éves férfinak sem, aki februárban próbált meg elmenekülni a rendőrök elől Mohácson – a megengedettnél jóval nagyobb sebességgel. Még a város, kizárólag a gyalogosforgalom számára fenntartott sétálóutcájába is behajtott.

Amikor egy rövid időre szem elől vesztették a rendőrök az autóját, a férfi helyett cserélt a mellette ülő 26 éves feleségével. Pár perccel később a járőrök megállásra kényszerítették őket, és mindkettőjüket elfogták. A sofőrcsere hamar kiderült, így végül az esztelen száguldozásért már a férfi ellen indult eljárás.

Egy még csupán 16 éves fiatalember januárban dolgoztatta meg a rendőröket ámokfutásával. A XV. kerületben lévő Páskom parknál a forgalommal szemben autózott, s amikor a rendőrök ezért megpróbálták megállítani, eszement ámokfutásba kezdett. Nekiment egy rendőrautónak, és elsodort egy mellette álló egyenruhást, aki megsérült.

Azonnal a nyomába eredtek, s bár menekülés közben újabb rendőrautóval ütközött és egyre több és több járőrkocsi kapcsolódott be az üldözésébe, a száguldozónak órákon keresztül sikerült kicsúsznia a rendőrség markából. Pedig még egy BKV buszt is keresztbe fordítottak az úton egy helyen, hogy megállásra kényszerítsék, de nem sikerült.

Üldözése közben egy járókelő is megsérült, egy rendőrautó sodorta el.

Több órás üldözés végén hajnali háromkor sikerült elfogniuk a sofőrt. Ekkor derült ki, hogy csak 16 éves. És az is, hogy az autóban rajta kívül még hárman ültek.

Talán mondani sem kell: az ifjú ámokfutónak nem volt jogosítványa.

Ivott és drogozott mielőtt volánhoz ült az a sofőr is, aki januárban olykor 180 km/h sebességgel menekült Kecskeméttől Soltvadkertig a rendőrök elől az 54-es főúton. Közben többször megpróbálta leszorítani az útról az őt üldöző rendőrautókat, és folyamatosan súlyosan veszélyeztetett több, szabályosan közlekedőt is. Nem egyszer csak a vétlen sofőrök lélekjelenlétén múlt, hogy még időben sikerült lemenekülniük előle az útról.

Végül az ámokfutó az M5 sztráda felhajtójánál lévő körforgalomban csapdába került. A rendőrök minden irányba lezárták az utakat – se előre, se hátra nem menekülhetett. Utóbbit azért megpróbálta: egy utolsó menekülési kísérletként még hátramenetbe kapcsolt és nekitolatott a mögötte egy méterre álló rendőrkocsinak.

És még akkor sem adta fel. Továbbra is ellenállt, így a rendőrök csak némi küzdelem után, „testi kényszerrel” tudták megbilincselni.

Később beismerte, hogy ivott, előtte drogot is fogyasztott, majd még vezetés közben is kortyolgatott némi alkoholt. Hivatalos személy elleni erőszakkal, közúti veszélyeztetéssel és ittas vezetéssel vádolhatják. Továbbá, ha a történtek idején drogok hatása alatt állt, bódult állapotban elkövetett gépjárművezetéssel is. Ha nem volt hatással a vezetési képességére az elfogyasztott szer, akkor csak kábítószer birtoklásáért kell felelnie – a korábban felsorolt bűncselekmények mellett.

Egyre kisebb a valószínűsége, hogy valaki autós üldözést nyerjen a rendőrökkel szemben. Még akár tízegynéhány évvel ez előtt is jó esélye lett volna erre annak, aki kellően nagy teljesítményű járművet hajtott. Manapság azonban már a rendőrség sem kisautókkal járőrözik. Számos nagy teljesítményű autójuk van, amelyek elől már nem olyan egyszer elmenekülni, mint régen az akkori járőrkocsik elől.

A rendőrök azonban nem is üldözésekre készülnek. Szükség esetén egyszerre több rendőrautóval indulnak a gyanús autó megállítására, a benne ülők elfogására.

Persze, ha más megoldás nincs, erőszakkal is megállíthatják az engedetlen sofőrt.  Jogukban áll leszorítani a felszólításukra megállni nem hajlandó autósokat az útról, különböző útzárakat, akadályokat állíthatnak fel, s akár fegyvert is használhatnak. Elvileg. Azonban a gyakorlat kicsit más.

Pusztán ezért, mert valaki nem állt meg a rendőr jelzésére, még nem lőhetnek rá. Nem megállni nem bűncselekmény! Ezen túl a rendőröknek ügyelniük kell arra is, hogy vétlen személy ne sérüljön meg, ideértve az autóban ülőket is, akik nem felelősek a sofőr ámokfutásáért, vagy ha mégis, ez a rendőri intézkedéskor még nem tudható.

Ezért tartanak olyan hosszú ideig a rendőrségi üldözések. Meg kell találniuk a járőröknek azt a pontot, ahol a legkisebb kockázattal, a legbiztonságosabban megállásra tudják kényszeríteni az ámokfutókat.

Az esetek jó részében az élet hamarabb megoldja ezeket a helyzeteket. Az ámokfutó elfárad (az autós üldözés és a menekülés is rendkívül fárasztó, és nagy koncentrációt igényel) és egy óvatlan pillanatban elveszíti uralmát a járműve felett. Az sokszor csak a szerencsén múlik, hogy hol, és az is, hogy ennek milyen következményei lesznek.

F.Gy.A.