Csalóka nappali fények

  • Ráfutásos balesetet okozhat az autópályán nappal is, ha a járművek hátsó helyzetjelzői nem égnek.
  • A járművezetők ilyenkor választhatnak a tompított és a menetfény használata között.
  • Az automata fényszórók maguk választanak a fényérzékelők jelzése alapján, de párás időben ez téves beállítást eredményezhet.
  • Autópályán és főúton mindig állítsuk tompítottra a lámpakapcsolót!

Akár súlyos balesetet is okozhat, ha az autópályán, napközben, de párás időben sok jármű nappali menetfényt használ. Legalábbis erre az eredményre jutott a gyorsforgalmi utakat kezelő MKIF Zrt., amely egy tavaly őszi ráfutásos balesetet elemzett. A felvételeken az látható, hogy az esőtől áztatott autópályán hirtelen torlódás alakul ki. Emiatt több autó is egymásnak koccan a csúszós úton, végül pedig egy nagyobb sebességgel érkező terepjáró a feltorlódott járművek közé rohan. Az MKIF posztjában azt írta, az egy ember halálával végződött balesetet az okozta, hogy sokan nem tartották a követési távolságot, és többen automata világítással közlekedtek.

De hogyan okozhatott az automata világítás ráfutásos balesetet?

Európa legtöbb országában már évtizedek óta kötelező lakott területen kívül nappal is kivilágítani a járműveket. Eleinte erre a tompított fényszórót használták, majd 2011. február 8. után minden, az Európai Unióban eladott új autót fel kellett szerelni nappali menetfénnyel (Daytime Running Lights, DRL). A menetfény abban különbözik a tompított világítástól, hogy csak egy pár, jellemzően led fénycsíkkal jelzi a szemben jövők számára a jelenlétét, míg a hagyományos tompított hátul is bekapcsolja a helyzetjelzőt.

Bonyolítja a helyzetet, hogy a modern autókban a fényszóró kapcsolója AUTO beállítással is rendelkezik. Ezt a beállítást használva a jármű a fényérzékelő adatainak megfelelően választja ki, hogy a nappali menetfény vagy a tompított fényszóró és a helyzetjelző lámpák világítsanak. A párás időben azonban előfordulhat, hogy a fényérzékelő elegendőnek ítéli a külső fényerőt, ezért a nappali menetfényt választja ki. Szemből nincs is probléma, hátulról azonban ilyenkor egyáltalán nincs kivilágítva az autó. Ez pedig azt a veszélyt rejti magában, hogy kedvezőtlen látási viszonyok között a járművünk mögött közlekedő másik gépkocsi vezetője nem, vagy csak későn észleli a jelenlétünket, és ez ráfutásos balesetet eredményezhet.

A tanulság az, hogy ha városon kívül közlekedünk, ne bízzuk magunkat a fényszóró kapcsoló automatikára. Csak egy mozdulat, és folyamatosan ég a tompított és a hátsó helyzetjelző, ami biztonságot jelent akár tiszta az idő, akár párás.

N.V.