Négy helyen csapott le a BRFK éjszakai illegális gyorsulási versenyekre

  • Pár óra alatt 228 gyorshajtót fotóztak le a versenyek környékén
  • Titkos Facebook-csoportokban szervezik a gyorsulási viadalokat
  • Egyre több a panasz a nagy zaj és a veszélyes száguldozók miatt
  • Az engedély nélkül átalakított kocsik forgalmi engedélyét bevonják
  • Németországban 107 luxusautót vontak ki a forgalomból az Eurorallyn

Illegális gyorsulási versenyekre csapott le a BRFK közlekedésrendészete egy összehangolt akció keretében Budapest négy pontján július 12-én éjszaka. Az efféle versengések jól ismert helyszínein, a IV. kerületi Óceánárok utcában, a XIII. kerületi Váci úton és a XV. kerületi Városkapu utcában, továbbá az illegális versenyek szervezői által szintén kedvelt XXII. kerületi Bányalég utcában tartottak rajtaütésszerű átfogó ellenőrzéseket.

Minden helyszínen és az azokhoz vezető utakon több sebességmérőt is felállítottak, ezek néhány óra leforgása alatt 228 felvételt készítettek gyorshajtókról. Az akció ideje alatt több, a megengedett 50 kilométer/óra helyett 125-tel száguldó  autót kaptak lencsevégre a rendőrök. Négy engedély nélkül átalakított autónak már a helyszínen bevonta a forgalmi engedélyét a versenyek helyszínén a rendőrökkel együtt ellenőrzést végző kormányhivatal közlekedési felügyeleti főosztálya.

Ezzel együtt senkinek nem lehetnek kétségei, hogy ezzel az akcióval sem vetett véget a rendőrség a gyorsulási versenyeknek, ahogy a korábbiakkal sem, s hogy valahol a fővárosban – még az sem kizárt, hogy a most ellenőrzött utak valamelyikén is – már talán az előttünk álló hétvégén újra lesznek illegális futamok. Mert, akiket az esztelen versengés, az üveghangig pörgetett motorok hangja és az égő gumik szaga éltet, nem állnak le addig, amíg végzetes baleset nem éri őket, vagy ők maguk nem okoznak olyan tragédiát, amit már nem lehet szabadlábon megúszni.

Illegális gyorsulási versenyeket ugyanis lényegében már szinte minden hétvégén szerveznek, olykor hétköznapokon is, főleg nyáron. Bárhol és bármikor felbukkanhatnak a felturbózott, jellemzően engedély nélkül átalakított autókkal versengő autós hordák, és ahol feltűnnek, órákig nem lesz nyugalmuk a környék lakóinak.

Hosszabb rövidebb idő elteltével persze mindig szól valaki a rendőrségnek, de sok esetben mire a járőrök a helyszínre érnek, többnyire már csak a hűlt helyét találják a versenyzőknek és rajongóiknak. Mert bármilyen gyorsak is a rend őrei, az illegális versenyek szervezői sem kezdők: az aznapi versengés helyszíne köré őröket állítanak, akik figyelmeztetik a szervezőket, ha közelednek a rendőrök.

De, ha az őrszemek nem tudják mindig időben figyelmeztetni az illegális versenyek résztvevőit, hogy „jönnek a zsaruk”, vagy ha éppen nem állítottak fel figyelőszolgálatot egy-egy versenyen, gyakran ennek ellenére sem sikerül senkit elfogni az éjszakai száguldozók közül. A versenyek helyszíneit ugyanis úgy választják ki a szervezők, hogy a környéken lehetőleg több a menekülésre alkalmas mellékutca legyen, melyeken gyorsan és sokfelé megszökhetnek a résztvevők, ha megjelennek a kékfényes autók. Nem csak az számít, hogy többsávos úton száguldozhassanak, hanem az is, hogy ha kell, a szélrózsa minden irányába menekülhessenek a résztvevők.

Budapesten a legkedveltebb illegális „versenypályák” a III. kerületi Szentendrei út, a XIII. kerületben a Váci út, a IV. kerületben az Óceánárok utca, a IX.-ben a Soroksári út, a XV. kerületben a Szentmihályi útnak a Pólushoz közeli szakaszai, és a XX. kerületi Helsinki út. De ezeken kívül szinte bárhol és bármikor felbukkanhatnak a versenyzők, ahol többsávos és viszonylag hosszú egyenes utak vannak, és épp nincs a környéken rendőr, vagy úgy tudják, kevés térfigyelő kamera működik.

Amennyire tudni lehet a legexkluzívabb a versenyeket telefonon szervezik és csak bizalmi alapon, egy már bennfentes ajánlására lehet bekerülni a csapatba. Számos versenyt a neten, például zárt Facebook-csoportokban szerveznek, ritkábban egy-egy verseny végén beszélik meg a következő helyét és idejét.

Nem egy megszállott, magából – és a közlekedési szabályokra tudatosan fittyen hányó – kikelt autós gyülekezetről van szó. Bár minden bizonnyal ilyenek is vannak köztük. Amennyire tudni lehet, az illegális versenyek résztvevői több kasztot alkotnak. Több tízmilliós luxusautók tulajdonosai számára éppúgy rendeznek versenyeket, mint a nagykeréken guruló feltuningolt rozsdahalmoknak. És vannak olyan „versenyzők” is, akiket a legkevésbé sem érdekel a verdájuk sebessége. Ők inkább a gépeik hangjával akarnak ki- vagy éppen feltűnni. Ők azok, akiket még többnyire még gyorshajtásért sem lehetne felelősségre vonni, viszont a folytonos motorbőgetésükkel, kerékcsikorgatásukkal az idegeire mennek a versenyek környékén lakóknak.

A luxusautós gyorsulási versenyeken indulók szerint ők inkább vidéken mérik össze saját és autójuk képességét. Épp azért, hogy senki ne hívja rájuk a rendőrséget.  Olyan területeken versenyeznek ők, mondják, ahol nem zavarnak senkit – legalábbis a verseny zajával nem. Mert azt azért nehéz elhinni, hogy soha nem fordult még elő, hogy egy kevésbé forgalmas úton ne találkoztak volna a versenyzők egy-egy arra közlekedő hétköznapi autóssal. Nekik pedig aligha lehetett kellemes érzés összefutni a motort bőgetve száguldozó autókkal.

Olykor – főleg a hegyi utakon rendezett az illegális versenyekre – a szervezők hosszabb-rövidebb időre önhatalmúlag lezárnak egyes útszakaszokat. A rendező feliratú láthatósági mellény és az adóvevő ideig óráig elhiteti a közlekedőkkel, hogy ott legális verseny vagy éppen filmforgatás zajlik. Térfigyelő kamerák nincsenek az erdőben, így ha csak nem fut bele egy ilyen illegális útlezárásba egy rendőr vagy más hivatalosság, és baleset sem történik az illegális verseny alatt, sosem buknak le. Még az illegális útlezárás ténye sem derül ki soha.

A rendőrség, mint közölték, nem vezet külön statisztikát arról, hogy hány halálos kimenetelű vagy súlyos sérülésekkel végződött balesetet okoztak a gyorsulási versenyek résztvevői a versenyeken, vagy az oda vezető úton, illetve onnan távozóban. A sajtóban megjelent pár eset, amelyekről mindenesetre okkal feltételezhető, hogy összefüggésbe hozhatók az efféle versenyekkel.

Egy májusi akcióban a rendőrség és a közlekedési hatóság emberei több mint ötven autót kapcsoltak le, amikor rajtaütöttek az illegális versenyeken, akkor  kilenc engedély nélkül átalakított autót találtak. A legtöbbnek a kipufogóját építették át, hogy minél zajosabbak legyenek. Tulajdonosaikat a legkevésbé sem érdekelte, milyen gyors az autójuk, bár a kipufogó átalakítása nyilván hatással volt a jármű teljesítményére is.

Nem fővárosi, de még csak nem is magyar jelenségről van szó. Számos panaszos levelet, felháborodott bejelentést olvasni a vidéki lapokban, a nagyobb városok internetes oldalain az ottani gyorsulási versenyek után.

Forrás: instagram

Május elején Németországban az A20-as autópályán több száz méregdrága autó gyűlt össze egy parkolóban. Az Eurorally néven ismert nem hivatalos verseny résztvevőire – többségük norvég rendszámú autóval száguldozott – azonban lecsapott a német rendőrség. 107 autót azonnal kivontak a forgalomból, mert szabálytalanul (engedély nélkül) átalakították őket.

Az A20-nak azon a szakaszán, ahol a rendőrség megálljt parancsolt az Eurorally résztvevőinek, nincs sebességkorlátozás. Ennek ellenére a német rendőrök a közlekedésbiztonságra veszélyesnek ítélték mindazt, amit a résztvevők műveltek a sztrádáikon. Nem egy autó 250 kilométer/órás sebességgel száguldott az autópályán a forgalomban.

Az Oslótól Dánián és Németországon keresztül Prágáig tartó versenyre 799 euró a nevezési díj. Azonban, akik május elején vágtak neki a kétségtelen, nem mindennapi megmérettetésnek, a német rendőrség akcióját követően jobban jártak, ha feladták és haza indultak. A német rendőrök ugyanis folyamatosan ellenőrzés alatt tartották az Eurorally tervezett útvonalát, helikopterekkel követték a mezőnyt, és aki csak egy kicsit is megsértette a közlekedési szabályokat, súlyos bírásággal büntették.

Mindezek ellenére a német rendőrségnek sincsenek kétségei, hogy újra és újra meghirdetik majd az Eurorallyt, és legközelebb is több száz benzingőzfüggő luxusautó-tulajdonos vág majd neki újra az Oslo–Prága útnak.

Forrás: instagram

Mit lehet tenni e rendkívül veszélyes jelenség ellen? Nem lehet minden versengésre alkalmas úton állandó rendőri ellenőrzést tartani. De még csak bekamerázni sem lehet valamennyit.

Számos esetben a versenyek résztvevői még csak gyorshajtást sem követtek el. Mert, mint már volt róla szó, vannak olyan gyorsulási versenyek, ahol nem a minél nagyobb sebesség elérése a cél, hanem, hogy minél hangosabb legyen a kocsi, minél látványosabban füstöljenek a gumik vagy éppen, hogy pár tíz méteren belül ki tud nagyobb sebességre felgyorsítani. A traffipax nem mutat semmit, a környéken élők viszont megőrülnek a zajtól és a bűztől.

A szlovén rendőrség ennek a helyzetnek a kezelésére kitalált egy ellenszert, aminek hallatán a tavalyi Kriminálexpón még a sokat tapasztalt és a büntetések szigorítását szorgalmazó magyar rendőrök és ügyészek szeme is elkerekedett.

Manfred Kepe, a lendvai rendőrkapitányság parancsnokhelyettese elmondta, hogy az illegális versenyek kedvelt útjain jóval gyakoribbak az ad hoc sebességmérések, mint másol. Akit gyorshajtáson érnek, megállítják, rögzítik az adatait, majd feljelentik. Minden nap vannak ad hoc ellenőrzések, nemcsak a versenyutakon, mindenütt, ahol indokolt (márpedig indokolt, a szlovén rendőrség is bármikor tud találni, ha kell) de azt nem lehet előre tudni, hogy hol és hány órakor.

A gyorsulási versenyeken történt halálos kimenetelű vagy súlyos sérülésekkel járó balesetek után pedig egyszerűen elkobozzák a vétkes autós kocsiját. Manfred Kepe azt mondta: „Ha új, drága és jó autója volt az illetőnek, eladjuk, hogy legyen pénzünk még több ellenőrzést tartani”.

A régebbi, rossz műszaki állapotú kocsikat viszont azonnal a zúzdába küldik, így ha egykori gazdája újra versenyezni akar, be kell szereznie egy új autót. Azonban ez esetben azzal is számolnia kell, hogy a rendőrök előtt már priusza lesz, azaz garantáltan gyakrabban fogják ellenőrizni, mint másokat.

Amikor megkérdeztem a parancsnokhelyettest, hogy nem tartják-e zaklatásnak a priuszos autósok, hogy ha kell, ha nem ellenőrzik őket, azt felelte: Lehet, hogy annak tartják, de nekünk nem mondják. A törvény e tekintetben egyértelmű és velünk van. Mi azokat védjük, akik betartják a szabályokat, ideértve azt is, hogy úgy vezetnek, hogy másokat ne veszélyeztessenek, ne kényszerítsenek hirtelen és veszélyes manőverekre.

F.Gy.A.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság videója a július 12-i ellenőrzésről:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=_zX9sJfrsok