Halálba vitte unokáit a sínekre hajtó nagymama
- A fénysorompó már legalább 40 másodperce pirosan villogott, a nagymama ennek ellenére komótosan a sínekre hajtott.
- Az InterCity mintegy 120 km/h sebességgel rohant az autó oldalába; az ütközés ereje kettészakította a kocsit.
- A 8 és 11 éves kislányok kirepültek a kocsiból, a helyszínen életüket vesztették. A nagymama nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett.
Talán a bíróság előtt majd elmondja a nagymama mi járt a fejében azon a februári reggel. Mi volt annyira sürgős azon a vasárnap reggelen, amikor kilenc óra körül két lányunokájával a szokásos közös bevásárlásból haza indultak. Bármi is vonta el a figyelmét a vezetéstől, nagy árat fizetett érte.
A Kecskeméti Járásbíróság a napokban emelt vádat az ellen a kecskeméti nő ellen, aki tavaly február 16-án reggel Kecskemét-Katonatelepnél a fénysorompó tilos jelzése ellenére a vasúti átjáróba a nagy sebességgel közeledő InterCity elé hajtott. Az autója hátsó ülésén utazott nyolc és tizenegy éves lányunokája. Ők nem élték túl az ütközést.
A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség közleménye szerint aznap reggel jók voltak a látási viszonyok. Más források szerint az asszony jól ismerte az utat, rendszeresen vezetett arra, amúgy rendszeresen vezetett is, rutinos sofőrnek számított. Gyakran magával vitte az unokáit, ha autóba ült.
A fénysorompó már legalább 40 másodperce tilos jelzést adott, amikor a nagymama 20-25 kilométeres sebességgel a vasúti átjáróhoz ért. Hogy ott és akkor mi történt, talán soha nem derül ki.
Amilyen komótos tempóban fénysorompóval védett átjáróba érkezett az autó, ugyanazzal azzal a lendülettel hajtott rá a sínekre. Pedig akkor már láthatóan és hallhatóan egészen közel járt az InterCity.
Nem jutott át.
A vádirat szerint 120 km/h sebességgel rohant bele az autójukba az akkora már gyorsfékezéssel némileg lelassított gyorsvonat, ami szabályosan kettészakította kocsi karosszériáját. A kislányok, akik a hátsó ülésen utaztak, az ütközés erejétől kirepültek az autóból. Magát az ülést, amiben addig ültek, tízméterekkel távolabb találták meg a helyszínelők.
A kislányok a helyszínen belehaltak sérüléseikbe.
A nagymama súlyos, nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett és most szabadlábon védekezhet. A Kecskeméti Járási Ügyészség halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségén kívül közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett vétséggel is vádolja.
Mit mond a törvény?
Közúti baleset okozása [Btk. 235. §]
Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. A büntetés három évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget; egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált; két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget okoz.
Az ügyészség vádirata szerint a vádlott olyan alapvető KRESZ-szabályokat sértett meg, mint például, hogy „a vasúti átjáró előtt a közúti jelzőtáblánál meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közlekedik, illetve, ha a fénysorompó villogó piros jelzést ad”.
A nagymama felelőtlenségével – azon túl, hogy két kisunokája halálát okozta – veszélyeztette az InterCity utasainak az életét, testi épségét is. Csak a szerencsének volt köszönhető ugyanis, hogy a vonat hirtelen intenzív fékezése miatt senki nem sérült meg az InterCity-n utazók közül.
A vasúti síneken a lámpa piros jelzése ellenére áthajtó nagyi ügyét a Kecskeméti Járásbíróság tárgyalja majd. Az ügyészség a nagymamát eltiltaná a vezetéstől, de nem kívánja rács mögé küldeni.
Elég nagy büntetés neki, hogy azzal a tudattal kell élni, hogy ő a felelős két kisunokája haláláért.
Az eset ugyanakkor magyarázatot ad arra is, miért lépnek fel mostanában már nálunk is egyre szigorúbban a hatóságok azokkal a járművezetőkkel szemben, akik akkor követnek el kisebb-nagyobb szabálysértéseket, közlekedési bűncselekményeket, amikor a gyermekük is velük utazik.
Nemcsak a közlekedésbiztonsági szempontból bezzeg országoknak számító Skandináv államokban, hanem Angliában is bevett gyakorlat már, hogy ha a szülő szándékos közlekedési jogsértést követ el, nemcsak a konkrét szabályszegésért vonják felelősségre, hanem kiskorú veszélyeztetéséért is. Svédországban például, ha ittas vezetésen érnek egy sofőrt, akinek gyermeke is van, a rendőri intézkedést követő pár napon belül kiszáll a családjához a gyermekvédelem, akkor is, ha a gyermekek nem is voltak vele, amikor ittasan vezetett. A svédek abból indulnak ki, hogy aki képes ittasan vezetni, annak más gondjai is lehetnek az életben, az más szabályokat is áthághat. [Bezzeg a svédek című írásunkat itt olvashatják el.]
Hogy szól a magyar Btk.? Kiskorú veszélyeztetése [Btk. 208. §]
A kiskorú nevelésére, felügyeletére vagy gondozására köteles személy – ideértve a szülői felügyeletet gyakorló szülő, illetve gyám élettársát, továbbá a szülői felügyeleti jogától megfosztott szülőt is, ha a kiskorúval közös háztartásban vagy egy lakásban él –, aki e feladatából eredő kötelességét súlyosan megszegi, és ezzel a kiskorú testi, értelmi, erkölcsi vagy érzelmi fejlődését veszélyezteti, bűntett miatt egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, a fentiek szerint büntetendő az a tizennyolcadik életévét betöltött személy, aki tizennyolcadik életévét be nem töltött személyt bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére, illetve züllött életmód folytatására rábír vagy rábírni törekszik, bűncselekmény elkövetéséhez felajánl.
Nálunk is volt már példa hasonlóra. Emlékezzünk csak a nemrégiben történt esetre, amikor egy anya kilométereken keresztül hagyta vezetni az ülésen ülő fiát a forgalmas Ferihegyi úton. Vagy arra a még korábbira, amikor egy csengődi férfi egy lényegében forgalommentes úton hagyta vezetni a volánt alig felérő hatéves fiát, hogy majd ősszel tudjon iskolába járni. [Cikkeink itt és itt érhetők el.]
Azzal, hogy – amennyiben a törvényi feltételek adottak – a hatóságok kiskorú veszélyeztetéséért is felelősségre vonják, vagy legalábbis ezen bűncselekménnyel is megvádolják a vélelmezett elkövetőket nemcsak azt üzenik, hogy „tessék még körültekintőbben vezetni, amikor a gyerkőcök is önökkel utaznak”. Az efféle vádemelések és ítéletek arra is jók, hogy felhívják a közlekedők figyelmét: amikor a gyerekek felnőnek, nagyjából úgy vezetnek majd, úgy viselkednek majd az utakon, ahogy a szüleiktől látták.
A vádban leírt esetben pedig azt is „üzeni” a vádhatóság minden közlekedőnek, hogy bár a „vonat mindent visz”, szinte minden járművet eltakarít az útjából, ami féktávolságon belül a sínekre hajt. Az ütközés, a hirtelen fékezés miatt az utasai megsérülhetnek. Ha az autós túléli a balesetet, ezért is felelnie kell.
F.Gy.A.